نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 03:02

خانه تاریخی «حاتمی» بروجرد ثبت ملی شد

بروجرد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از ثبت ملی خانه تاریخی «حاتمی» در بروجرد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به‌منظور حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی، فرهنگی استان خانه تاریخی «حاتمی» بروجرد ثبت ملی شد.

وی اظهار کرد: پس از پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط این اداره کل و تفویض اختیار از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به استان‌ها، روند ثبت ملی آثار تسریع شده و خانه تاریخی حاتمی به شماره ۳۹۱۱ در بروجرد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه خانه «حاتمی» از جمله خانه‌های تاریخی در مجموعه «طباطبایی‌های» شهر بروجرد است که در سالیان گذشته توسط اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تملک شده است، افزود: این خانه تاریخی با مساحتی حدود ۱۳۰۰ مترمربع دارای تزئینات چوبی و گچی بوده که در نوع خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است.

حسن‌پور، قدمت خانه تاریخی «حاتمی» را در دوره صفویه عنوان و بیان کرد: معماری این خانه که در دوطبقه ساخته شده، دوبخشی است که در وسط این بنا در طبقه بالا یک ایوان بلند به ارتفاع ۶ متری با دو ستون چوبی وجود دارد و چند اتاق، تالار، پس تالار و راه‌پله‌های قدیمی نیز در آن ساخته‌شده است.

وی اضافه کرد: خانه «حاتمی» بروجرد از نظر معماری یکی از متفاوت‌ترین خانه‌های تاریخی بروجرد است که در خیابان صفا واقع شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1474333

مهمترین اخبار ایران و جهان: