نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 10:40

دیدار سفیر ایران با نماینده پوتین درباره نشست چهارجانبه در خصوص سوریه

در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه درباره نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آخرین برنامه‌ریزی‌ها در خصوص برگزاری نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه درباره اوضاع سوریه از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

به گزارش فارس، معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در  روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند. شرکت کنندگان در این نشست، موضوعات مربوط به آماده کردن نشست آتی بین وزرای خارجه چهار کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و هر یک از کشورهای شرکت کننده مواضع و دیدگاه‌های خود را شفاف و صریح بیان کرد و طرفین توافق کردند رایزنی‌های خود را ادامه دهند. گفتنی است براساس توافق چهار کشور قرار است این نشست در اردیبهشت ماه برگزار شود.

سفیر ایران و معاون وزیر خارجه روسیه در این دیدار بر اهمیت این ابتکار در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه و ادامه تلاش‌ها برای نزدیکی دیدگاه‌های طرف‌های مختلف تأکید کردند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ۲۵ فروردین ماه درباره نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه اعلام کرد که تاریخ و مکان نشست چهارجانبه با حضور او و وزرای خارجه سه کشور ترکیه، ایران و سوریه در حال توافق است. وی همچنین تأکید کرد که هیچ پیش شرطی برای این دیدار نباید وجود داشته باشد. وی بعد از نشست با همتای ترکیه‌ای در آنکارا اظهار داشت: «نیاز است که نشست وزرای خارجه برگزار شود. مقدمات این موضوع در حال انجام است و معاونان ما در نشست خود در پایتخت روسیه درباره آن گفت‌وگو کردند». 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اظهار داشت: ما از گفت‌و‌گوهای چهارجانبه در سطوح مختلف برای رفع سوء تفاهم‌ها و حل مشکلات بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کنیم. وی همچنین نهم فروردین ماه در مسکو و در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عنوان کرد: ایران و روسیه هم تلاش خواهند کرد این دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. چناچه در این گفت‌و‌گوها چارچوبی مشخص شود، دور بعدی نشست در سطح وزرای خارجه می‌تواند برگزار شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1159098

مهمترین اخبار ایران و جهان: