نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 11:16

مازندران سوگوار شد/ درخواست مردم از دستگاه‌های قضایی و امنیتی

ساری- مازندران سوگوار و عزادار عالم ربانی و خدومی است که با ساده زیستی و مردم‌یاری همواره در مسیر وحدت امت اسلامی گام برداشته است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: سوگ آیت الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری موجی از غم و اندوه را در قلب مردم ایران و مازندران نشاند و سوءقصد به این روحانی خادم و جهادی در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر، مردم ایران را در سوگ فرو برده است.

سیری در زندگی و اندیشه آیت الله سلیمانی نشان می‌دهد که این عالم ربانی و روحانی خدوم در دوران حیان گران‌سنگ خود همواره در عرصه و سنگر جهاد تببین نقش بسزایی داشته است، مردم یاری و مردم داری این عالم فقید روحانی جلیل القدر در مازندران و ایران شهره است و اگرچه هنوز ابعاد حادثه سوءقصد به جان آیت الله سلیمانی اعلام نشده، اما بررسی اولیه فرضیه تروریستی بودن این حادثه را رد کرده است.

آیت الله عباسعلی سلیمانی همواره در بین مردم حضوری پررنگ و برجسته داشته و خدمات رسانی او در مناطق محروم همواره در ذهن مردم مناطق مختلف کشور نقش بسته است.

یک شهروند مازندرانی با اشاره به سیره و منش آیت الله سلیمانی اظهار داشت: ایشان همواره یار محرومان و ستمدیدگان بوده و دغدغه خدمت به مردم داشته است.

علی اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ضایعه شهادت آیت الله سلیمانی موجی از اندوه و تأسف را در دل‌ها نشانده، از دستگاه‌های امنیتی و قضائی خواست تا بررسی دقیقی از ابعاد این حادثه غمبار داشته باشند و عوامل مسبب این حادثه را به اشد مجازات برسانند.

ساده زیستی و مردم‌یاری آیت الله سلیمانی

محمد حسینی، یک فرهنگی مازندران نیز با بیان اینکه آیت الله سلیمانی بسیار ساده زیست و مردمی بود، افزود: این عالم ربانی خدمات شایانی را برای ترویج معارف اسلامی و همچنین حمایت از مردم ستمدیده و محروم انجام داده است.

مازندران سوگوار شد/ درخواست مردم از دستگاه‌های قضایی و امنیتی

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نقش این عالم ربانی به عنوان یک روحانی مردمی در حوزه‌های مختلف از جمله جهاد تبیین بی بدیل بوده است، افزود: سوگ این عالم مصیبتی بزرگ محسوب می‌شود و از دستگاه‌های قضائی تقاضا داریم تابا مسببان این حادثه برخورد قاطع داشته باشند.

عضو جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی در مازندران از آیت الله سلیمانی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری به عنوان علمدار وحدت اسلامی و طلایه دار جهاد و مقاومت یاد کرد.

محمدحسین صفری در گفتگو با خبرنگار مهر با تسلیت شهادت مظلومانه و جانگداز عالم مجاهد و مردمی آیت‌الله شهید عباسعلی سلیمانی به محضر حضرت بقیةالله‌الاعظم ارواحنافداه، مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای، علمای اعلام، بیت مکرم ایشان و عموم مردم شریف استان اظهار داشت: ایشان در طول سال‌های متمادی قبل و پس انقلاب اسلامی، از طلایه‌داران جهاد و مقاومت در سنگرهای جنگ سخت تا جنگ نرم بوده است.

وی افزود: همچنین آیت الله سلیمانی علمدار وحدت اسلامی، مبارزه با نفاق و تفرقه بودند که با خطابه‌های رسا و به مثابه چراغ هدایت برای مجاهدان راه حق، در راه تبلیغ و حراست از اسلام ناب محمدی از سنگری به سنگر دیگر از هیچ کوششی دریغ نکردند و بی شک فقدان این سرمایه معنوی و انقلابی خسرانی عظیم برای همه ماست.

عضو جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان مازندران ضمن محکومیت این حادثه تلخ، مصرانه از نهادهای عالی نظارتی، قضائی و امنیتی خواستار آن شد در اسرع وقت، با بررسی جوانب این حمله مسلحانه و ددمنشانه و همچنین چرایی اهمال در صیانت و حفاظت از این سرمایه‌های بی‌مثال علمی و معنوی دیار علویان، اقدام فوری، بایسته و شایسته شود تا ضمن التیام مردم و هم‌سنگران داغدار، شاهد تکرار حوادث مشابه نباشیم.

آیت الله سلیمانی صبح امروز با حمله مسلحانه و سوءقصد جان به جان آفرین تسلیم کرده است.

همزمان با عروج شهادت گونه آیت الله سلیمانی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با صدور بیانیه‌هایی سوگ این مجاهد و عالم بزرگ را تسلیت گفتند. حجت الاسلام شریف تبار، مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با تسلیت عروج و شهادت آیت الله سلیمانی گفت: مجاهدت‌های خالصانه آیت الله سلیمانی در سنگر تبلیغ و روشنگری مورد توجه خاص و عام است.

وی در پیام تسلیت به مناسبت عروج و شهادت آیت الله سلیمانی آورده است: مجاهدت‌های خالصانه آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی در سنگر تبلیغ، علم، تبیین و روشنگری مورد توجه خاص و عام بوده است.

مجاهدت‌های خالصانه آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی در سنگر تبلیغ، علم، تبیین و روشنگری مورد توجه خاص و عام بوده است

شریف تبار در ادامه پیام، ضمن محکومیت این حادثه دلخراش، افزود: از مسئولان انتظامی و قضائی انتظار می‌رود با سرعت و دقت نسبت به روشن شدن همه زوایای این حمله مسلحانه و ناجوانمردانه و همچنین مجازات فرد یا افراد، اقدام فوری به عمل آورند.

هنوز ابعاد مختلف حادثه سوءقصد به جان آیت الله سلیمانی از سوی دستگاه‌های ذیربط اطلاع رسانی نشده است، با این حال محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به آخرین جزئیات از حادثه در بانکی در بابلسر که منجر به جان باختن آیت الله سلیمانی شد، گفت: تاکنون مطابق بررسی‌های اولیه که انجام شده انگیزه ضارب مشخص نیست و موضوع در حال بررسی است.

وی ادامه داد: ولی بر اساس داده‌هایی که تاکنون داریم میزان امنیتی بودن این اقدام را کاهش می‌دهد و این اقدام جنایتکارانه توسط ضارب فی البداهه و با تصمیم ضارب اتفاق افتاده است.

استاندار مازندران یادآور شد: بر اساس پیگیری‌های دستگاه‌های امنیتی پرونده در حال رسیدگی است و اخبار بعدی توسط دستگاه‌های مسئول اطلاع رسانی می‌شود.

عباسعلی سلیمانی در سال ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی در سوادکوه مازندران متولد شده است. او در پنج سالگی به مکتب رفت و در سن ۱۲ سالگی برای فراگیری علوم دینی راهی قم شد، او پس از مدتی به دلیل مشکلات معیشتی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه بهشهر رفت. او مقدمات را در محضر آیت الله کوهستانی فرا گرفت و پس از آن برای تکمیل تحصیلات خود عازم مشهد شد.

مازندران سوگوار شد/ درخواست مردم از دستگاه‌های قضایی و امنیتی

در مشهد از محضر درس اساتیدی همچون حضرات آیات ادیب نیشابوری، صالحی بربری، حجت هاشمی، مدرس و مهمامی بهره برد و دروس سطح را نیز نزد بزرگانی همچون آیات عظام مهدوی دامغانی، نصراللهی، شیخ عباس واعظ طبسی، فایقی و سیدمحمدهادی میلانی فراگرفت، او درس تفسیر را نیز نزد آیت الله تهرانی آموخت.

سلیمانی در سال ۱۳۴۷ به حوزه علمیه قم رفته و از محضر آیات عظام اعتمادی، مشکینی، محمدفاضل لنکرانی، جعفر سبحانی، وحید خراسانی، میرزا هاشم آملی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، ابوالقاسم خزعلی، محمد یزدی، محمدی گیلانی و عبدالله جوادی آملی بهره برد.

او در دوران تحصیل به تبلیغ و تحصیل نیز می‌پرداخت و در این دوران به شهرها و روستاهایی از کشور سفر کرد. ایشان به امور پژوهشی نیز پرداخته‌اند و از جمله فعالیت‌های ایشان در این زمینه می‌توان به تدوین کتاب‌الصوم که مهمترین اثر علمی ایشان است اشاره کرد.

از جمله مسئولیت‌های او می‌توان به امامت جمعه بابلسر، امامت جمعه سیستان و بلوچستان، مسئولیت نهاد رهبری در آموزش عالی مازندران و گلستان، تدریس در حوزه و دانشگاه، عضویت در هیأت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، مسئولیت هیأت امنای دانشکده علوم قرآن زاهدان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، مازندران و گلستان و عضویت در هیأت امنای دریانوردی چابهار اشاره کرد.

وی پس از آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کاشان با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان منصوب شد.

در پی جان باختن شهادت گونه آیت الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری به دستور استاندار سه روز عزای عمومی در مازندران اعلام شده است و پیکر وی در قم تشییع و خاکسپاری می‌شود. امروز عصر آئین وداع با پیکر مطهر آیت الله سلیمانی در استان برگزار و آئین تشییع و خاکسپاری نماینده فقید مجلس خبرگان رهبری روز جمعه در قم برگزار می‌شود.

با دستور استاندار مازندران روزهای هفتم، هشتم و نهم اردیبهشت ماه در استان عزای عمومی اعلام شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1171510

مهمترین اخبار ایران و جهان: