نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 11:38

مجارستان: ناتو باید از درگیری مستقیم با روسیه جلوگیری کند

وزیر خارجه مجارستان گفت اعضای ناتو باید هر کاری که ممکن است را برای جلوگیری از درگیری مستقیم با روسیه انجام دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پیتر سیجارتو» وزیر خارجه مجارستان درباره درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه هشدار داد. 

او سه‌شنبه (چهارم آوریل) هنگام حضور در بروکسل برای شرکت در نشست وزرای خارجه ناتو که تکلیف عضویت فنلاند در آن مشخص شد، گفت مجارستان قصد دارد به متحدانش در ناتو هشدار دهد لازم است تمام تلاش خود را برای جلوگیری از درگیری مستقیم با روسیه انجام دهند. 

سیجارتو گفت: اینجا آمده‌ایم به این امید که هیچ کسی در ارتباط با تصمیم مشترک پیشین مبنی بر این که ناتو طرف جنگ جاری در همسایگی ما نیست، تردید ایجاد نکند. 

وی افزود: این که باید هر کاری که ممکن است را برای جلوگیری از درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه انجام دهیم. 

به‌رغم هشدارهای روسیه، سه‌شنبه (چهارم آوریل) فنلاند رسماً در تاریخ تأسیس ناتو در ۷۴ سال پیش به این اتحاد نظامی ملحق شد.

وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز ناامیدی از تصمیم هلسینکی برای پیوستن رسمی به ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا، بار دیگر اعلام کرد: همانطور که بارها هشدار داده‌ایم، فدراسیون روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تقابلی هم از نظر ماهیت فنی-نظامی و هم برای توقف تهدیدها علیه امنیت ملی ما که در ارتباط با ورود فنلاند به ناتو ایجاد می‌شود، انجام دهد. 

مسکو افزود: به دلیل بیش از دو برابر شدن خط تماس مستقیم بین ناتو و مرزهای فدراسیون روسیه، تغییر اساسی در وضعیت منطقه شمال اروپا ایجاد شده که قبلاً یکی از باثبات‌ترین (مناطق) در جهان بود. 

همچنین «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به عضویت رسمی فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با بیان اینکه فنلاند هرگز کشوری ضد روسیه نبوده، اما گفت که گسترش ائتلاف ناتو مسکو را مجبور به انجام اقدامات تقابلی می‌کند.

سخنگوی کرملین اظهار داشت: «ورود فنلاند به ناتو یک تشدید تنش دیگر است. روسیه از نزدیک استقرار تسلیحات ناتو در خاک فنلاند را زیر نظر خواهد داشت».

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129098

مهمترین اخبار ایران و جهان: