نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 14:18

پذیرایی خلاقانه از مهمانان ماه خدا؛ از دمنوش‌های طبیعی تا چای سنگی

یکی از رسومی که از زمان‌های گذشته تا به امروز وجود داشته «مهمانی‌های افطاری» است، ایده برای پذیرایی برای مهمانان زیاد است، اما شاید بهتر باشد امسال کمی متفاوت‌تر عمل کنید و میهمانان خود را در ماه رمضان با خلاقیت‌تان خوشحال‌تر کنید.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از فصل‌های دل‌انگیز ایرانی‌ها، بهار است. با آمدن بهار، حال و هوای خانه‌ها و خانواده‌ها تغییر می‌کند و همه‌چیز رنگ و بوی بهتر شدن به خود می‌گیرد. دید و بازدید که رسم همیشگی ایرانی‌ها است در ماه مهمانی خدا رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد، در این دید و بازدیدها میزبان به بهترین شکل از میهمانان خود پذیرایی می‌کند، به همین علت است که ایرانیان را یکی از مهمان دوست‌ترین و خونگرم‌ترین ملل می‌دانند.

 

توپک‌های خرمایی را جایگزین قند کنید

در این ایام که ماه مبارک رمضان با عید نوروز تقارن پیدا کرده است، بسیاری صله رحم را بعد از افطار به جا می‌آورند، بنابراین می‌توانید به جز چای و شیرینی و میوه از تنقلات مختلفی برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنید. میوه‌های خشک ایده جالب و متنوعی می‌تواند باشد، شما می‌توانید از روش‌های خانگی برای تهیه میوه‌های خشک استفاده کنید که مقرون به صرفه‌تر نیز است.

می‌توانید از آجیل گیاهی که در فروشگاه‌های آجیل عرضه می‌شوند، تهیه کنید از فواید این آجیل علاوه بر خام بودنش و کم کالری بودنش از قیمت مناسبت نیز برخوردار است. از مسقطی‌های کم شیرین با طعم‌های مختلف که طرفداران زیادی نیز دارد و در بازار موجود است، تهیه کنید.

به جای قند نیز می‌توانید از خرما شکلاتی‌های مغزدار و یا قند خرماهای طعم‌دار که کالری کمتری نسبت به خرماهای خشک و خرماهای شیره‌دار دارند، استفاده کنید و یا خودتان در منزل توپک‌های خرمایی که مخلوطی از خرما و بیسکوییت و گردو است، درست کنید. برای تزیین آن‌ها نیز از طعم‌های مختلف پودر نارگیل و پودر گل سرخ استفاده کنید.

 

بعد از گذشت چندین ساعت از وعده سحر تا افطار، فرد روزه‌دار باید نیروی از دست رفته خود را مجدداً برگرداند؛ به همین منظور مصرف نوشیدنی‌های سرشار از ویتامین الزامی است. بهترین زمان مصرف این نوشیدنی‌ها از افطار تا سحر خواهد بود.

بهترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانید با آن‌ها از مهمانان خود پذیرایی کنید عبارتند از بهار نارنج، لیمو و نعناع، گل‌گاوزبان، چای کم رنگ، نوشیدنی‌های ضد عطش مانند عرق بیدمشک، شربت آبلیمو یا تخم شربتی، شربت خاکشیر، شربت خیار و سکنجبین، عرق کاسنی، تخم ریحان به همراه عسل، شربت ریواس، شربت طالبی، شربت جلاب، آبمیوه‌های طبیعی (مانند آب هندوانه یا آب پرتقال)، لیموناد نعنایی، نوشیدنی‌های گرم و مغذی (مانند شیر عسل یا شیر گرم).

استفاده از شربت‌های خنک

شربت زعفران نیز یکی از نوشیدنی‌های مجلسی مخصوص ماه رمضان است که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. این شربت با عطر و طعم بی‌نظیر خود مجلس‌آرای دید و بازدیدهای ایرانی‌ها است.

 

مواد لازم برای تهیه شربت زعفران: زعفران سابیده شده: یک قاشق چای‌خوری، گلاب: ۳ قاشق غذاخوری، آب: ۲ پیمانه و شکر: به‌مقدار لازم

طرز تهیه شربت زعفران: برای تهیه شربت زعفران ابتدا ۲ پیمانه آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید. شکر را به آب اضافه کنید و هم بزنید تا در آب حل شود. حالا ۳ قاشق چای‌خوری زعفران سابیده شده را به همراه ۳ قاشق غذاخوری گلاب به آب و شکر داخل قابله بیفزایید و پس از خوب هم زدن آن، بگذارید تا یک ربع بجوشد و غلیظ شود. وقتی شربت آماده شد، بگذارید در دمای عادی آشپزخانه خنک شود و بعد آن را در ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید. همچنین می‌توانید به این شربت تخم شربتی و یا خاکشیر نیز بیفزایید.

 

در فصل بهار حتماً شربت سکنجبین مصرف کنید

علیرضا کریمی کارشناس طب سنتی در خصوص رعایت رژیم غذایی مناسب در فصل بهار به خبرنگار فارس گفت: از دیدگاه طب ایرانی آغاز فصل بهار به معنای رعایت رژیم غذایی است و باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که با آغاز نوروز نباید به دنبال افزایش مصرف مواد غذایی و اضافه وزن باشیم.

وی افزود: با آغاز فصل بهار باید از مصرف غذاهایی که باعث افزایش تولید خون در بدن می‌شود پرهیز کرد به دلیل اینکه در فصل بهار در بدن انسان فوران اخلاط رخ می‌دهد.

کریمی بیان کرد: همان‌طور که مشاهده شده با آغاز فصل بهار میزان سکته‌های مغزی و قلبی زیاد می‌شود، بنابراین لازم است در این فصل از مصرف گوشت و غذاهای سنگین پرهیز کرده و مصرف غذاهای سبک مثل میوه و سبزی‌ها را جایگزین آن‌ها کنیم.

کارشناس طب سنتی ادامه داد: در زمینه مصرف آجیل نیز توصیه می‌شود این دانه‌های روغنی را به صورت طبیعی مصرف کنید و حتی‌المقدور از مصرف آجیل‌های شور و آجیل‌هایی که به رنگ‌های غیرطبیعی آغشته شده‌اند پرهیز کنید به دلیل اینکه این عمل باعث از بین رفتن خواص آن‌ها می‌شود همچنین خوب جویدن آجیل‌ها باعث جذب بهتر آن‌ها در بدن خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از معجون‌های بسیار مفیدی که می‌توان برای پذیرایی از میهمان‌ها در این ایام استفاده کرد شربت سکنجبین است، این شربت از دیدگاه طب ایرانی به یک معجون هزار خواص معروف است که باعث پاکسازی بدن می‌شود، سکنجبین باعث تقویت کبد، قلب و جلوگیری از غلظت خون خواهد شد و همچنین این شربت می‌تواند آرام‌بخش باشد.

 

حساسیت بهاری را با دمنوش اسطوخودوس درمان کنید

کریمی اضافه کرد: اگر متوجه شدید یکی از مهمانان دچار علائم حساسیت بهاری مثل عطسه و آبریزش از بینی و چشم شده است، پیشنهاد می‌شود با سرو این دمنوش به بهبود علائم او، حتی برای مدتی محدود کمک کنید.

متخصص طب سنتی بیان کرد: اسطوخودوس تازه خشک‌شده را با مقداری گل محمدی و بهارنارنج مخلوط کرده و برای ۲۰ دقیقه دم‌کنید، موقع سرو می‌توانید به آن مقداری آب لیموترش تازه نیز اضافه کنید.

 

استفاده از یخ‌های طعم‌دار و زیبا در شربت‌ها

حتما تاکنون یخ هایی که درون آن‌ها تکه‌ای از میوه‌جات یا سبزیجات قرار دارد را دیده اید. طرز تهیه این یخ‌ها بسیار ساده است، تنها کافی است یک میوه مانند آلبالو و یا یک تکه از هر میوه‌ای را در قابل یخ قرار داده، سپس آن را آب کنید و بگذارید یخ ببندد. همچنین می‌توانید از برگ سبزیجات معطر برای این کار استفاده کنید. با این روش، شما یخ‌های زیبایی خواهید داشت که در شربت‌های شما خودنمایی می‌کنند.

 

استفاده از دمنوش‌های طبیعی و نوشیدنی‌های گرم

یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه برای پذیرایی از مهمان، دمنوش‌های گیاهی و طبیعی است که بهترین پیشنهاد برای پذیرایی از مهمانانتان بعد از افطار است. این دمنوش‌ها در کنار اینکه خاصیت‌های بی‌شماری دارند، حس مطلوب و در بعضی موارد، آرامش را به مهمان‌تان منتقل می‌کنند.

پیشنهاد ما، استفاده از دمنوش‌های معطر و خوش طعمی مانند، دمنوش گل گاوزبان، چای کوهی، دمنوش گل بابونه و گل محمدی، دمنوش عناب، به لیمو، زعفران و مانند این‌ها، است که گیاهان بسیار خوش طعم و عطری هستند.

 

چای میخک و نعناع

این چای یکی از نوشیدنی‌های گرم است که در میهمانی‌های تهیه و سرو می‌شود. این چای یک چای معطر و خوشمزه است که به دلیل داشتن ترکیبی از گیاهانی مثل نعناع و میخک، خواص درمانی نیز دارد.

مواد لازم برای چای: میخک: ۴ عدد، برگ نعناع: ۳ برگ، چوب دارچین: ۲ تکه کوچک، لیموترش: نصف لیمو

برای تهیه این چای ابتدا دارچین و میخک را در قوری انداخته، روی آن آبجوش بریزید. سپس در قوری را گذاشته و روی سماور یا شعله بگذارید تا دم بگیرد. حالا آب لیموترش را در یک لیوان بگیرید و برگه‌های نعناع را نیز به آن اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه دم کشیدن دارچین و میخک، به قوری اضافه کنید و بگذارید کمی دیگر دم بکشد؛ چای شما آماده است.

 

چای سنگی

یکی‌دیگر از نوشیدنی‌های گرم مجلسی، چای سنگی است. این چای به دلیل داشتن اسطوخودوس، التیام‌بخش سردرد و دردهای عصبی است. چای سنگی همچنین به‌خاطر داشتن چای سیاه نیز طعم بی‌نظیری دارد.

مواد لازم برای چای سنگی: لیمو امانی: یک عدد، چای سیاه: یک قاشق چای‌خوری، اسطوخودوس: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه چای سنگی: برای تهیه چای سنگی ابتدا یک قاشق چای‌خوری چای سیاه و یک قاشق چای‌خوری اسطوخودوس را در یک قوری بریزید و روی آن آب جوش بریزید. قوری را روی سماور یا شعله قرار دهید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. حالا لیموی امانی را پس از شستن، سوراخ کنید و در قوری بیندازید و بگذارید به مدت ۲ دقیقه دم بکشد؛ چای سنگی شما آماده است.

 

 

کلام آخر

ما ایرانی‌ها در ماه مبارک رمضان مانند همه مناسبت‌های دیگر غذا و نوشیدنی‌های مخصوصی را تهیه و سرو می‌کنیم. ماه رمضان یکی از مهم‌ترین ماه‌ها نزد مسلمانان است. کشور ایران به دلیل اقوام مختلف و سنت‌های محلی گوناگونش غذاها و پذیرایی‌های مختلفی دارد که به سفره‌های افطاری عطر و طعم می‌بخشد. بعد از صرف افطاری باید با میوه از مهمانان خود پذیرایی کنید. توصیه می‌شود میوه‌هایی را در این ماه انتخاب کنید که در طول روز از تشنگی جلوگیری می‌کند، به‌عنوان‌مثال می‌توان به هندوانه، سیب، خیار اشاره کرد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1127310

مهمترین اخبار ایران و جهان: