نیوز سیتی!
23 فروردین 1402 - 18:52

خطر تبدیل‌شدن به «مستعمره اقتصادی» چین، در کمین روسیه است

مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سی‌آی‌اِی) مدعی است که انزوای روزافزون روسیه از جهان، این کشور را در خطر «تبدیل شدن به مستعمره اقتصادی چین» قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، ویلیام برنز، مدیر سی‌آی‌ای/ CIA با اشاره به تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، مدعی شد که مسکو باتوجه به اینکه بیش از پیش منزوی شده، در خطر تبدیل شدن به مستعره اقتصادی چین قرار دارد.

برنز که در دانشگاه رایس در هیوستون آمریکا صحبت می‌کرد، مدعی شد: روسیه بیشتر و بیشتر به چین وابسته می‌شود و از برخی جهات، خطر تبدیل شدن مسکو به مستعمره اقتصادی چین به مرور زمان، وجود دارد. پکن به منابع انرژی و مواد خام وابستگی دارد.

به ادعای وی، اقدامات روسیه برای این کشور که تحت رهبری ولادیمیر پوتین قرار دارد، «یک گل به‌خودی بزرگ» است.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) مسکو به طور فزاینده از عمده بخش‌های جهان منزوی شده و بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه کسب و کارها و شخصیت‌های برجسته این کشور اعمال کرده‌اند.

این تحریم‌ها همچنین نظام بانکی روسیه را نیز هدف قرار داده و اتحادیه اروپا مدعی است که این تحریم‌ها با هدف «تضعیف توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ اعمال شده و به طور مشخص، شخصیت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی برجسته این کشور را هدف گرفته است.»

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین نوامبر پارسال، لفاظی هسته‌ای روسیه را هم مورد انتقاد قرار داده بود اما به نظر می‌رسد روابط اقتصادی دو کشور پس از آغاز جنگ بهبود یافته و چین در حال حاضر بیشتر از قبل از روسیه نفت می‌خرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه مارس با رد ادعاها درباره وابستگی بیش از حد مسکو به پکن، گفت «افرادی که چنین ادعایی دارند، صرفا حسادت می‌کنند.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1143510

مهمترین اخبار ایران و جهان: