نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 10:24

توسعه روابط محور دیدار «میرضیایف» و صدراعظم فدرال آلمان

رئیس جمهور ازبکستان و صدراعظم فدرال آلمان در دیداری در شهر «برلین» توسعه بیش از پیش روابط همه جانبه بین دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «اولاف شولتز» صدراعظم فدرال آلمان در دیداری در شهر «برلین» توسعه بیش از پیش روابط همه جانبه بین دو کشور را بررسی کردند.

میرضیایف در این دیدار تاکید کرد: ازبکستان، آلمان را به عنوان شریک قابل اعتماد و استراتژیک می‌داند، این دو کشور با ریشه‌های عمیق تاریخی به هم مرتبط هستند. در سال‌های اخیر روابط ازبکستان و آلمان در همه زمینه‌ها بیش از پیش توسعه می‌یابد.

همچنین دو طرف بر افزایش دو برابری مبادلات بازرگانی و تعداد پروژه‌های مشترک تاکید و بیان کردند: حجم سرمایه‌گذاری‌های آلمان در اقتصاد ازبکستان به 5 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده که 4 میلیارد آن طی چند سال گذشته جذب شده است.

طرفین نشست بازرگانی مشترک که در چارچوب این سفر برگزار و در پایان آن توافقاتی در مورد اجرای پروژه‌های تجاری، سرمایه گذاری و فناوری‌های جدید به ارزش 9 میلیارد دلار به دست آمد، بسیار بالا ارزیابی کردند.

همچنین همکاری در زمینه انرژی «سبز»، معدن، صنایع شیمیایی، داروسازی، نوسازی زیرساخت‌های حمل و نقل، دیجیتالی سازی کشاورزی، نوآوری و سایر حوزه‌های اولویت دار مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار، با هدف حمایت از پروژه‌های شرکت‌های آلمانی در ازبکستان، توافق‌نامه‌ای در مورد مشارکت کامل با بانک KfW، دویچه بانک و انجمن همکاری‌های بین‌المللی آلمان به دست آمد.

علاوه بر این، آمادگی دولت آلمان برای حمایت بیش از پیش از پیوستن ازبکستان به سازمان تجارت جهانی و امضای هر چه سریعتر قرارداد همکاری‌های گسترده با اتحادیه اروپا اعلام شد.

همچنین بر اهمیت تداوم گفت‌وگوهای سیاسی تاکید شد.

طرفین از امضای بیانیه بین دولتی درباره تعمیق همکاری‌های چند جانبه استقبال کردند.

شولتز از سیاست جدید منطقه‌ای ازبکستان برای ایجاد فضای دوستی و اعتماد متقابل در آسیای مرکزی و تعمیق همگرایی در منطقه حمایت کرد.

همچنین توافقی در مورد راه اندازی یک قالب گفت‌وگو در قالب «آلمان - آسیای مرکزی» صورت گرفت که تامین امنیت منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین بر لزوم تداوم پروژه‌های بشردوستانه از جمله از طریق امکانات مرکز لجستیکی و مرکز آموزشی برای جوانان افغان در شهر «ترمذ» تاکید شد.

طرفین برای توسعه حمل و نقل و لجستیک توجه خاص داشتند و در مورد توسعه کریدور ترانس خزر که مسیر موثری را برای اتصال منطقه آسیای مرکزی به اروپا ایجاد می‌کند، به توافق رسیدند.

به طور کلی در چارچوب این سفر 16 سند بین دولتی و بین اداراتی در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، مالی، آموزشی، علمی و نوآوری امضا شد.

در پایان این دیدار رئیس جمهور ازبکستان از شولتز صدراعظم فدرال آلمان برای سفر به ازبکستان دعوت کرد.

آلمان در تاریخ 31 دسامبر سال 1991 میلادی استقلال ازبکستان‌ را به رسمیت شناخته و در تاریخ 6 مارس سال 1992 میلادی میان دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1185198

مهمترین اخبار ایران و جهان: