نیوز سیتی!
03 اردیبهشت 1402 - 09:04

آغاز اجرای طرح پزشک خانواده در شهرستان فارسان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از آغاز اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرستان فارسان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح در مرحله اول در ۵۶ شهرستان، با اولویت‌بندی و از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، علی احمدی از آغاز اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرستان فارسان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح در مرحله اول در ۵۶ شهرستان، با اولویت‌بندی و از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در شهرهایی با جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر اجرا می‌شود، افزود: اجرای این طرح به تامین زیرساخت‌ها، همکاری بیمه‌ها، پزشکان بخش خصوصی و تامین نیروی انسانی از جمله مراقبان سلامت نیاز دارد.  

طرح پزشک خانواده در ۶ شهر اجرا می‌شود

احمدی با اشاره به اینکه در طرح پزشک خانواده به‌ازای هر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر، یک مراقب سلامت نیاز است، اظهار کرد: این طرح با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در ۶ شهر بالای ۲۰ هزار نفر در سراسر استان اجرا خواهد شد. 

وی بیان داشت: با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و همچنین روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، خدمات بر مبنای سطح‌بندی به بیماران ارائه می‌شود. 

بهره‌مندی بیش از ۶۵۰ هزار نفر از طرح پزشک خانواده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه این طرح از سال ۸۲ در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر آغاز شده و تاکنون بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر در استان تحت پوشش آن هستند، گفت: این طرح ناقص اجرا شده بود اما در سال گذشته امکان ارجاع الکترونیک در استان فراهم شد و با شروع طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، طرح نظام ارجاع نیز اجرایی می‌شود. 

احمدی اظهار داشت: با اجرایی شدن این طرح با کمترین پرداخت از جیب شهروندان، خدمات بهداشتی و درمانی در مطب‌ها، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، کلینیک‌ها و مراکز بیمارستانی به بیماران ارائه می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان در شهرکرد، هفشجان، فرخشهر، بروجن، فارسان و لردگان که شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت محسوب می‌شوند ساکن هستند، مطرح کرد: این طرح در شهرهای مذکور، به نوبت و با هماهنگی وزارت بهداشت آغاز می‌شود. 

طرح پزشک خانواده نیازمند فرهنگ‌سازی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از جمله برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: اجرای این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، تبیین جایگاه و نقش پزشک خانواده و نظام ارجاع، اجتناب از تقاضاهای القایی و اجرای پوشش همگانی مراقبت‌های بهداشتی اولیه است. 

احمدی تشریح کرد: در راستای اجرای کامل این برنامه، استقرار سامانه‌های نوبت‌دهی الکترونیک در همه سطوح، مدیریت نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه، پیگیری اتصال سامانه‌های موجود و داده‌های پاراکلینیک سطوح ۱، ۲ و ۳ (نظارت بر ثبت اطلاعات داشبورد نظام ارجاع) و بیمه‌ها، نظارت بر نحوه اجرای برنامه و کمیت و کیفیت بازخورد بیماران ارجاعی از سطح ۱ توسط مراکز سطح ۲ و ۳ تحت پوشش دانشگاه در حال انجام است. 

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1165010

مهمترین اخبار ایران و جهان: