نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 15:58

ایجاد ۲۵ هزار شغل در استان قزوین؛ ۸۶ درصد تعهد اشتغال ‌محقق شد

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۵ هزار شغل در استان قزوین ایجاد شده و قزوین از این نظر جایگاه هفتم میزان ایجاد اشتغال در کشور را کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، عین‌الله کشاورز ترک امروز در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قزوین که در سالن جلسات شهیدسلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به آخرین عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه اشتغال اظهار داشت: در 10 ماهه سال جاری 24 هزار و 981 شغل از سوی 23 دستگاه اجرایی در سامانه رصد اشتغال ما به ثبت رسیده و بنابراین تاکنون 86.5 درصد از تحقق اشتغال سال 1401 در استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) 3 دستگاه برتر ما از نظر تعداد اشتغال ایجادشده هستند که به ترتیب 7 هزار و 936، 5 هزار و 30 هزار شغل در 10 ماهه امسال در استان قزوین به وجود آورده‌اند. در این زمینه شرکت گاز با ایجاد 62 شغل و اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایجاد 33 شغل بدترین عملکرد را در بین دستگاه‌های اجرایی دارند.

کشاورز ترک ادامه داد: البته برخی دستگاه‌ها از جمله اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین در مورد ثبت اشتغال ایجادشده در کارگاه‌های خود به ویژه کارگاه‌های طرح نهضت ملی مسکن و اقدام ملی کم‌کاری و کوتاهی کرده‌اند که اگر این اتفاق می‌افتاد، امروز میزان تحقق اشتغال استان قزوین به بیش از 100 درصد هم رسیده بود.

وی یادآور شد: با توجه به تولید حدود 25 هزار شغل در استان قزوین طی 10 ماهه امسال در حال حاضر استان قزوین از نظر میزان اشتغال ایجاد‌شده رتبه 7 کشور در سامانه ملی رصد اشتغال را دارد.

مدیرکل کار و تعاون استان قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت اعطای تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری گفت: به تازگی 8 رسته‌ پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، مبلمان و مصنوعات چوبی، فرش دستباف و دست‌بافته‌ها، مکانیزاسیون کشاورزی، فرآوری محصولات معدنی کوچک‌مقیاس، بازیافت و صنایع دستی جزو رسته‌های اولویت‌دار بخش صنعت برای پرداخت تسهیلات روستایی قرار گرفته‌اند.

کشاورز ترک افزود: همچنین رسته‌های گیاهان دارویی، پرورش دام، پرورش زنبور عسل، شیلات و آبزیان، محصولات گلخانه‌ای و بسته‌بندی میوه و خشکبار صادراتی به عنوان 6 رسته اولویت‌دار بخش کشاورزی برای دریافت توسعه اشتغال روستایی و عشایری معرفی شده‌اند که باید سازمان‌های جهاد کشاورزی و صمت برای دریافت طرح‌ها و پرداخت تسهیلات به روستاییان در این 2 بخش اقدام جدی داشته باشند.

چرا آمار اشتغال حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات قزوین پایین است؟

مدیرکل ارتباطاعات و فناوری اطلاعات استان قزوین هم در این جلسه درباره علت آمار پایین تولید شغل توسط این دستگاه گفت: با توجه به اینکه همه اپراتورهایی که در حوزه ارتباطات کار می‌کنند، جزو بخش خصوصی محسوب شده و به صورت کشوری فعالیت می‌کنند، بنابراین آمار اشتغال ایجادشده توسط این اپراتورها به صورت کشوری و ملی محاسبه می‌شود.

حجت‌‌الله امینی با بیان اینکه هیچ استانی اپراتور خاصی برای خودش ندارد، اضافه کرد: بنابراین میزان ثبت اشتغال حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین فقط مربوط به دفاتر پیشخوان و پلت‌فرم‌های بومی مانند اپلیکیشن‌های خرید بوده است. بنابراین اشتغال بومی حوزه فناوری اطلاعات در استان قزوین را ثبت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: البته می‌توانیم مجوزهایی که در حوزه خدمات ارتباطات و آی‌تی صادر می‌کنیم را جزو آمار اشتغال این بخش محسوب کنیم، اما از سوی دیگر از طرف سازمان‌های کشوری تشنج‌هایی ایجاد شد و درباره صدور مجوزهای استانی مقاومت زیادی کردند. در واقع این سازمان‌ها ما را مؤاخذه کردند که چرا در استان مجوز صادر می‌کنید؟

امینی یادآور شد: در ضمن بر اساس آیین‌نامه‌ها هم به ما ابلاغ شده که نباید مجوز چنین شرکت‌هایی در استان قزوین صادر می‌شود و فقط می‌توانیم برای دفاتر پیشخوان به صورت استانی پروانه صادر کنیم. بنابراین عملکرد ما ضعیف نبوده و آمار پایین اشتغال به علت‌های گفته‌شده اتفاق افتاده است.

مدیرکل ارتباطاعات و فناوری اطلاعات استان هم با بیان اینکه بخش مهمی از اشتغال این حوزه توسط پارک‌های علم و فناوری و اتاق اصناف ایجاد می شود، گفت: بنابراین اشتغالی که این دستگاه‌ها ایجاد می‌کنند، در سبد ما قرار نمی‌گیرد. چرا که مجوز فعالیت شرکت‌ها در این حوزه توسط پارک علم و فناوری و یا اتاق اصناف صادر می‌شود.

امینی افزود: بنابراین برای واقعی شدن میزان اشتغال در این حوزه باید دفاتر استانی اپراتورهای ایرانسل، همراه‌اول و رایتل به استان قزوین بیایند و در آن صورت می‌توانیم حق ثبت اشتغال ایجادشده در این اپراتورها را داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 990854

مهمترین اخبار ایران و جهان: