نیوز سیتی!
06 بهمن 1401 - 11:53

کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۱۵ سال گذشته

ساری- رئیس سازمان نقشه برداری ایران کاهش تراز آب دریای خزر را از جمله مسائل برشمرد و گفت: طی ۱۵ سال گذشته تراز آب دریای خزر بیش از دو متر کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، جاویدانه صبح پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان مازندران جایگاه نقشه را در نظام برنامه ریزی مؤثر دانست و افزود: امروزه هر تصمیمی که قرار است برای توسعه و آمایش سرزمین گرفته شود باید بر مبنای نقشه و اطلاعات مکانی باشد.

وی با بیان این که اهمیت نقشه و نقشه برداری در اسناد بالادستی کشور در بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های برنامه هفتم و غیره مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: سازمان نقشه برداری به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان‌های کشور است وعرصه تهیه نقشه و پایش هندسی کشور را عهده دار است.

وی با اظهار این که قدیمی ترین آرشیو داده‌های مکانی ایران، ناوگان عکس برداری هوایی، آب نگاری و غیره در اختیار این سازمان است، افزود: تعیین چارچوب مختصاتی، قدیمی ترین و گسترده‌ترین شبکه پایش تراز دریا در سازمان نقشه برداری وجود دارد.

جاویدانه با اشاره به مرجع ملی پیاده سازی زیرساخت داده مکانی گفت: این طرح به عنوان پروژه مورد تاکید دولت است و از دیگر فعالیت‌های سازمان، تهیه چارت دریایی است و تاکنون بیش ۲۰ چارت از چارت‌های ناوبری دریای خزر را تهیه کرده ایم.

رئیس سازمان نقشه برداری ایران تصریح کرد: با توجه به اهمیت بندر امیرآباد پیشنهاد می‌شود که کار هیدروگرافی بندر برون سپاری انجام شود تا بتوانیم چارت ناوبری بندرامیرآباد انجام دهیم.

وی کاهش تراز دریای خزر را از جمله مسائل ودغدغه ها ذکر کرد و گفت: طی ۱۵ سال گذشته تراز آب دریای خزر بیش از دو متر کاهش یافته است. امروز طی مینیموم ۱۰۰ سال کاهش دریای خزر هستیم و میزان تراز به منهای ۲۹ رسیده است.

جاویدانه یادآور شد: به خاطر عقب روی آب مجبور شدیم ایستگاه جزر و مدی رامسر را جابجا کنیم و پایش مطالعات ایستگاه‌های ساحلی نشان می‌دهد کاهش قابل توجهی در تراز آب خزر را شاهد هستیم.

وی پایش شبکه ترازیابی کشور را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: ۱.۵ درصد از کل این شبکه در مازندران واقع شده است و مقایسه تراز یابی در دهه ۷۰ و ۸۰ نشان داد که یک سری اتفاقاتی در مؤلفه‌های ارتفاعی کشور در حال رخ دادن است و با استفاده از تکنیک‌های مختلف فرونشست‌ها پایش شده است.

وی با تامید براین که از ساخت وساز در پهنه‌های دچار فرونشست باید جلوگیری شود، گفت: تاکنون به بیش از ۱۰۰ استعلام پاسخ داده و از برخی ساخت وسازها جلوگیری شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 998998

مهمترین اخبار ایران و جهان: