نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 19:59

اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه جلال آغاز شد

پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد دقایقی پیش در تالار وحدت با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد دقایقی پیش در تالار وحدت با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی  آغاز شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم در سخنانی با اشاره به ارسال 2700 اثر ارسالی به دبیرخانه گفت:‌ این آثار در یک فرایند فشرده داوری در 4 بخش نقد ادبی، داستان کوتاه؛ رمان و  مستندنگاری تقسیم‌بندی و بررسی شد و ما امسال شاهد رشد کمی و کیفی آثار بودیم. 

وی ادامه داد:‌ آثار منتشر شده ادبیات در سال 1400 در این دوره جایزه مورد ارزیابی داوران قرار گرفت و نامزدهای نهایی معرفی شدند تا امشب برگزیدگان و شایستگان تقدیر از میان نامزدها معرفی شوند. 

رمضانی با اشاره به دوره آموزشی آل جلال گفت:‌ از 31 استان کشور بیش از 180 نفر از دانش‌پذیران دوره جلال توسط 13 استاد مورد آموزش قرار گرفتند.

مدیرعامل خانه کتاب هم‌چنین با اشاره به بخش‌های ویژه این دوره نیز گفت:‌ در بخش‌های ویژه آثار منتشر شده درباره سردار سلیمانی و مدافعان سلامت و کرونا نیز به صورت اختصاصی ارزیابی شد و آثار برتر سه سال اخیر از نظر داوران معرفی و تجلیل خواهد شد.هم‌چنین بخش ویرایش نیز که از دوره قبل ضمیمه جایزه جلال شد،‌به طور جدی دنبال شد و امشب به بهترین ویرایش هم جایزه تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد:‌ آثار 14 ناشر به مرحله نهایی جایزه راه پیدا کرده است،‌ در میان نویسندگان،‌ 4 نویسنده زن داریم و 4 ناشر از 3 استان کشور نیز آثارشان به بخش نهایی راه پیدا کرده است.

وی با اشاره به شخصیت جلال آل احمد نیز گفت:  جلال آل احمد هنگامی که اثر «غرب زدگی» را در سال 1341 منتشر کرد و امروز شصتمین سالگرد انتشار آن را سپری می‌کنیم،‌ قطب‌های فکری مهم دنیا را دیده بود، جلال واشنگتن و امریکا را دیده بود، مسکو و شوروی سابق را دیده بود، بیت‌المقدس را دیده بود، مکه را دیده بود و اگر سفر جوانی‌اش به نجف را هم اضافه کنیم، او قطب‌های دنیا را دیده بود و بعد اثر غرب‌زدگی را نوشته بود، اگر فردی در مجموعه دنیا بگردد و بعد اثری به این شکل ارائه کند، باید گفت که این اثر در دوره فعلی کشورما باید بازخوانی شود. 

این گزارش ادامه دارد...

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 977098

مهمترین اخبار ایران و جهان: