نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 23:32

۴۰ امامزاده در اردبیل ظرفیت خدمات‌رسانی مناسب دارد

اردبیل- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: ۴۰ امامزاده و بقاع متبرکه در استان اردبیل بهترین ظرفیت خدمات‌رسانی را برای مسافران و گردشگران دارند.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در کنار توسعه و ترویج عمل به فرایض واجب الهی به ویژه زکات، خمس و صدقه، سعی ما بر این است تا از این ظرفیت‌ها برای تقویت فعالیت اقتصادی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در کنار این مباحث، وقف جایگاه بی‌نظیری دارد به طوری که افراد مال خود را تا ابد با نیت خاص در اختیار نیازمندان و عموم مردم قرار می‌دهند تا از عایدات آن گروه‌های مختلف جامعه در مباحث اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، عبادی، فرهنگی و… استفاده کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل عمده وقف‌های انجام شده در استان را وقف عام و مربوط به احسانات حضرت زهرا (س)، امام حسین (ع) و خیرات و مبرات با نیات واقفان برای انجام کارهای معنوی عنوان کرد و گفت: البته کارکرد وقف در سال‌های اخیر از تنوع خاصی برخوردار شده و ما سعی می‌کنیم واقفان را در حوزه‌های مختلف به امر نیک وقف هدایت کنیم تا تأثیرگذاری این حرکت معنوی را بیش از گذشته در جامعه شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام ستوده افزود: در قالب وقف مدیریت مالی و ملکی به درستی و قرب الهی انجام می‌شود و تلاشمان بر این است تا کارکرد اجتماعی وقف را بیش از هر زمان دیگر در جامعه ظهور و بروز دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تسهیل و توسعه امر ازدواج، آزادی زندانیان، کمک به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، کمک به خانواده‌های معلولان و کمک در حوزه سلامت از کارکردهای اجتماعی وقف است که آثار و تبعات آن را امروز در ابعاد مختلف شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام ستوده اضافه کرد: اداره کل اوقاف حتی از موقوفات و اماکن مذهبی به ویژه امامزاده‌ها، بقاع متبرکه، مکان‌های مقدس نظیر زینبیه و حسینیه استفاده می‌کند تا برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، حتی اشتغال و کارآفرینی در قالب نظام اقتصادی توسعه پیدا کند.

شناسایی ۱۷۷ امامزاده و بقاع متبرکه در اردبیل

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: در استان اردبیل ۱۷۷ امامزاده و بقاع متبرکه به ثبت رسیده که ۴۰ مورد از آنها بهترین ظرفیت خدمات‌رسانی به مسافران، گردشگران و گروه‌های مختلف جامعه را دارند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: علاوه بر اجرای برنامه‌های معنوی و مذهبی، در این امامزاده‌ها طرح‌های مختلف با کارکرد فرهنگی، اجتماعی و نشاط عمومی اجرا می‌شود که نمونه آن طرح آرامش بهاری برای مسافران نوروزی است که تا ۱۵ فروردین ماه اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام ستوده تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی در این امامزاده‌ها برگزار شده و سفره‌های افطار و احسان برپا می‌شود و در دهه کرامت نیز در کنار برنامه‌های متنوع فرهنگی، اهدای جهیزیه برای نوعروسان انجام می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۹ تاکنون ۴۳۰ جهیزیه در قالب طرح «تسهیل امر ازدواج» با کمک اوقاف و امور خیریه تقدیم نوعروسان شده و در مناسبت‌های دیگر به ویژه پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان، اعیاد ملی و مذهبی، طرح بصیرت عاشورایی و دیگر طرح‌ها اقدامات مؤثری را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام ستوده توزیع ۱۲ هزار پرس غذا را در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه یادآور شد و افزود: در کنار کارکرد اجتماعی و فرهنگی، کارکرد اقتصادی امامزاده‌ها نیز مد نظر است به طوری که ما در برخی امامزاده‌ها به ویژه زیرزمین آنها شاهد راه‌اندازی واحدهای تولیدی و اشتغال هستیم که نمونه آن قاضیلر خلخال و سید صالح اردبیل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برنامه «قرار دوازدهم» هر ماه به نیت امام عصر (عج) برگزار می‌شود تا بسته‌های حمایتی تقدیم خانواده‌ها شده و در کنار آن ۱۲ گروه جهادی فعالیت‌های متنوعی را در تأمین نیازمندی خانواده‌ها انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام ستوده از برپایی مجالس تفسیر و تلاوت قرآن در امامزاده‌های مختلف خبر داد و اضافه کرد: ثبت‌نام و برگزاری آزمون منطقه‌ای، شهرستانی، استانی و حضور برترین‌ها در مسابقات بین‌المللی مد نظر است که در این زمینه هم‌افزایی بیشتری را با همراهی دستگاه‌های دیگر فرهنگی شاهد هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: از محل عایدات برخی از امامزاده‌ها نیز علاوه بر تعزیه ماه محرم، عزاداری در ایام فاطمیه انجام می‌شود که نمونه آن را در برنامه‌های مسجد «علیه» در اردبیل شاهد هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 977354

مهمترین اخبار ایران و جهان: