نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 14:57

۳۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است

بجنورد- مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال تا کنون ۳۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۵ مورد مربوط به محوطه و بنا بوده است.

علی مستوفیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۳۰ اثر تاریخی خراسان شمالی در ۹ ماهه سال جاری مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی تصریح کرد: این اقدامات با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۹۷۷ میلیون ریال انجام شده است.

وی افزود: از آثار مرمت شده می‌توان به مقبره حمام روستای استاد، گرمابه استاد و بابا و بی‌بی در فاروج، شهر بلقیس، امام زاده زید توی، امامزاده دهنه شیرین، ارگ دولت‌آباد و آب‌انبار صفی آباد در اسفراین، مرمت بقایای معماری محوطه تاریخی ریوی، بنای گرمابه قلعه خان، بنای تاریخی روستای زرد و گرمابه قلعه خان در مانه و سملقان اشاره کرد.

مستوفیان گفت: از ابتدای سال تا کنون ۳۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۵ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۵ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و ۴ اثر طبیعی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ موزه در سطح استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: از ابتدا سال تا کنون ۱۳ هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی از موزه‌ها و اماکن تاریخی سطح استان بازدید کردند.

مستوفیان تأکید کرد: در ۹ ماهه سال جاری سه مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه تاریخی فاروج، تپه حیدران جاجرم و محوطه تاریخی ریوی به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال انجام شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 960498

مهمترین اخبار ایران و جهان: