مدیر شبکه جام جم گفت: قصد شبکه جام جم این است که در هرکدام از برنامهها به فراخور موضوع آن برنامه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توجه شود. در حال حاضر بیانیه گام دوم انقلاب تحلیل شده و برای راهبردهای محتوایی شبکه جام جم توزیع و دستورالعملی برای ساخت برنامهها تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، ظهر امروز نشست خبری رئیس شبکه جام جم در بیست و ششمین سالگرد تاسیس شبکه جهانی جام جم با حضور اهالی رسانه برگزار شد. در این مراسم حسن ملکی مدیر شبکه جهانی جام جم ضمن تشریح برنامههای این شبکه در این دوره از فعالیتهای شبکه جام جم گفت: در حوزه کودک و نوجوان که از حوزههای مهم ماست و حدود 10 درصد از برنامههای ما را شامل میشود، در راستای علاقمند کردن این گروههای سنی به فرهنگ و زبان فارسی اقدام به تولید برنامههایی کردهایم، چرا که یکی از مخاطراتی که امروزه بین نسلهای سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور با آن روبهرو هستیم، فاصله گرفتن از هویت و فرهنگ و زبان فارسی است و در تلاشیم تا باعث علاقمند شدن ایرانیان خارج از کشور به زبان فارسی شویم.
او افزود: در حوزه آموزش زبان فارسی و علاقمندی ایرانیان به زبان فارسی نیز شبکه جام جم در راستای همکاری با وزارت آموزش و پرورش در جهت استفاده از ظرفیت مدارس ایرانی خارج از کشور اقدام نموده است.
*مسابقه محله ایرانی برای ایرانیان خارج از کشور
مدیر شبکه جهانی جام جم در خصوص برنامههای جدید این شبکه برای ایرانیان خارج از کشور گفت: مسابقه محله ایرانی با اجرای مسعود روشنپژوه با همان سبک مسابقه محله برای ایرانیان مقیم کشورهای دیگر انجام خواهد شد. در واقع مخاطب این برنامه ایرانیان خارج از کشور، کودکان، نوجوانان و والدین آنها هستند. یکی دیگر از محورهای شبکه جام جم تغییر جهت از برنامههای تأمینی خام به سوی فرآوریهای هوشمندانه در جهت خلاقیت و نوآوری در برنامهها و محتوامحوری در برنامههای شبکه است.
*تبادل عناصر فرهنگی با غیر ایرانیها در ستارگان پارسی
ملکی ادامه داد: تقویت برنامهها و تولید وجه جام جمی برنامهها از ویژگیهای این دوره است که شامل برنامههای ستارگان پارسی، میراث مشترک و قند پارسی است. ستارگان پارسی چالشی میان افرادی از کشورهای هند، افغانستان و جوانان ایران و تبادل عناصر فرهنگی با غیر ایرانیهایی است که به زبان فارسی صحبت میکنند.
مدیر شبکه جهانی جام جم ضمن اشاره به ویژه برنامههای این شبکه برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور گفت: پررنگ شدن نشاط و امید و استفاده از ظرفیت همکاری با وزارت امور خارجه، برقراری ارتباط میان مسولان استانی و ایرانیهایی که مربوط به استانهای مختلف کشورمان هستند، ارتباط با نمایندگیهای ولی فقیه در دانشگاهها از جمله برنامههای تعاملی شبکه جام جم با دیگر دستگاههاست. در این دوره در تلاشیم تا برنامههای شبکه مبتنی بر برنامههای گام دوم انقلاب اسلامی طراحی شود.
*عدالتگستری و پاسداشت زبان فارسی در جام جم
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت مؤثر استانی، توجه به فرهنگ اقوام مختلف و تولیدات متناسب با فرهنگ قارههای جهان از جمله برنامههای دیگر در شبکه جام جم است. همچنین عدالتگستری و هویت محوری، برجستهسازی ظرفیتهای قومی، توجه به شعر و ادبیات فارسی و پاسداشت زبان فارسی از جمله انتظارات رئیس رسانه ملی از شبکه جام جم است. استفاده از ظرفیت خارج از کشور در بحث تولید برنامهها و ایجاد شرایطی برای حضور ایرانیهای خارج از کشور در قاب برنامههای تلویزیونی و پرداختن به هویت دینی و ملی از جمله برنامههای شبکه در این دوره است.
*غفلت از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در صداوسیما
حسن ملکی مدیر شبکه جام جم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به اشاره به لزوم توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در متن برنامههای این شبکه اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که تا امروز مورد غفلت و بیتوجهی قرار گرفته، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. حرکتی که در جهت زیباسازی ساختمانی است که در چهل سال گذشته بنا شده است. مقام معظم رهبری در چهار حوزه مبارزات پیش از انقلاب، راهی که پیش رو داریم، اقداماتی که انجام شده و جوانان این بیانیه را عنوان کردهاند.
وی در پایان گفت: در سازمان صدا و سیما تاکنون کار خاصی در این حوزه صورت نگرفته است. قصد شبکه جام جم این است که در هرکدام از برنامهها به فراخور موضوع آن برنامه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توجه شود. در حال حاضر بیانیه گام دوم انقلاب تحلیل شده و برای راهبردهای محتوایی شبکه جام جم توزیع و دستورالعملی برای ساخت برنامهها تدوین شده است. به طور مثال برنامه نیمکت برای گفتگوی صمیمانه با جوانان در خصوص مسائل کشور مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی طراحی شده است. این گفتگوها در مکانهایی مانند پارک، مترو، مدرسه برای تعامل میان جوانان طراحی شده است.
به گزارش فارس، شبکه جهانی جام جم در تاریخ 26 آذرماه 1376 با هدف اشاعه فرهنگ اسلامی ایرانی، حفظ و گسترش ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور، اطلاع رسانی و پاسخگویی به خواسته ها و نیاز بینندگان خود تأسیس شد. در 19 بهمن 1378 کانال دو جام جم برای بینندگان مقیم آمریکا و کانادا راهاندازی شد و در 8 خرداد 1381 کانال سه جام جم، با هدف تولید برنامه برای بینندگان منطقه آسیا و اقیانوسیه آغاز به کار نمود.
پایان پیام/