نیوز سیتی!
29 آذر 1401 - 10:40

لزوم سیطره سبک زندگی اسلامی بر رنگ و لعاب فضای مجازی

همدان- فرهنگ اسلامی ایرانی بسیار ارزشمند و غنی است اما فقط قدری همت مسئولین فرهنگی را می‌طلبد تا وارد میدان عمل شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها - حجت الاسلام رضا احمدوند*: پایبندی و وفاداری جامعه به ارزش‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این مسیر، روحیه کنجکاوی و پرسشگری در نوجوانان و جوانان بستر مناسب برای ایجاد انگیزه و پیگیری و سوگیری به سمت ارزش‌ها را فراهم می‌سازد و از همین جاست که ارزش کار تربیتی و فرهنگی روی جوانان و نوجوانان مشخص می‌شود.

این جوانان و نوجوانان، جمعیتی هستند که اگر درست و منطقی با واقعیت‌ها و حقایقی که در زندگی انسان نقش مؤثری دارند، آشنا شوند با اشتیاق تمام آن را پذیرفته و در مقابش احساس مسئولیت می‌کنند و این همان گمشده امروز جامعه ما در زمینه پرورش و تربیت نوجوانان و جوانان است.

فرهنگ اسلامی و ایرانی به خاطر زیر ساخت‌های قوی و منطقی که دارد یکی از غنی‌ترین تمدن‌های بشری است اما این به تنهایی کافی نیست.

امروز همه ما وظیفه داریم تا در کنار بهره‌مندی از امکانات پیشرفته و مدرن در حفظ و نگهداری فرهنگ ایرانی اسلامی خود کوشا باشیم. و البته در این راه نیز، خوشبختانه فرهنگ اسلامی ایرانی ما در این زمینه بسیار ارزشمند و غنی است و فقط قدری همت مسئولین فرهنگی را می‌طلبد که باید وارد میدان عمل شوند. یک نکته بسیار حیاتی در مسائل فرهنگی این است که اگر شما به وظایف خود در این زمینه عمل نکنید دیگری جای شما را خواهد گرفت و این خیلی واضح است وقتی فرزند شما تشنه باشد و شما آب در اختیار او قرار ندهید او از فشار تشنگی به آب آلوده هم راضی می‌شود.

به سبک زندگی اسلامی و ایرانی مان برگردیم

امروز تا فرصت است باید راه‌چاره اندیشید و بهترین راه نیز برای حل این مشکل، بازگشت به زیرساخت‌های اصیل و بنیادی فرهنگ اسلامی و ایرانی است، این امر مگر با به کار بستن همین ارزش‌های فرهنگی دست یافتنی نیست. در فرهنگ ما یکی از ارزشمندترین نهادها خانواده است که با احیای آن و دست کشیدن از تجملات و تشریفات و رفت و آمد با بستگان می‌توانیم لحظات شیرین و به یاد ماندنی را برای فرزندانمان رقم بزنیم.

نکته دیگر فرهنگ ورزشها و تفریحات همگانی است که باعث ایجاد همبستگی و همدلی در جامعه خواهد شد. متأسفانه امروز غرب به دنبال تحمیل سبک زندگی خود به جامعه ماست، فرهنگی که در آن با از بین بردن نهاد خانواده به دنبال گوشه‌گیری و انزوای انسان است، از یک سو با ترویج تک فرزندی لذت داشتن خواهر و برادر را گرفته و از سوی دیگر حیوانات را جایگزین آن ساخته است.

و به راستی که… ای کاش می‌شد؛ خانواده‌ها و به خصوص پدرها و مادرها را آگاه کرد که نیازهای عاطفی و روحی فرزندان به مراتب بیشتر از نیازهای مادی اهمیت دارد.

* کارشناس دینی و مذهبی

منبع: مهر
شناسه خبر: 921498

مهمترین اخبار ایران و جهان: