نیوز سیتی!
24 بهمن 1402 - 12:28

افزایش نگران کننده نزاع مسلحانه در ترکیه

در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۳ هزار و ۷۷۳ نزاع خشن در ترکیه روی داده و در ۸۵ درصد از این درگیری‌ها از سلاح گرم استفاده شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، طی 3 سال گذشته، نزاع و درگیری مسلحانه در ترکیه افزایش معنی داری پیداکرده و علاوه بر دولت و مردم، کارشناسان آسیب های اجتماعی و فرهنگی، به شدت نگران این موضوع هستند. چرا که به کارگرفتن انواع و اقسام تفنگ های کوچک و بزرگ، شمار کشته ها و مجروحین را افزایش داده است.

یک نهاد مدنی مرتبط با بررسی آسیب های اجتماعی به نام «وقف امید» (Umut Vakfı) تحلیل همه جانبه ای درباره دعوا و نزاع مسلحانه در ترکیه انجام داده و آمارها را منتشر کرده است.

روش تحقیقاتی این نهاد مستقل، چنین است که تنها به بررسی آن دسته نزاع و درگیری هایی پرداخته که در طول سال به طور مرتب و شفاف، در 3 خبرگزاری و شبکه های تلویزیونی معتبر ترکیه پوشش خبری داده شده اند و کسی کوچکترین تردیدی در مورد واقعیت عینی بیان شده درباره نزاع های مزبور ندارد.

بر اساس گزارش این نهاد مدنی معتبر ترکیه تنها در سال 2023 میلادی، 3 هزار و 773 نزاع خشن در این کشور روی داده و در 85 درصد از این درگیری ها از سلاح گرم استفاده شده است.

2 هزار و 318 کشته در نزاع های ترکیه

در سال 2023 میلادی 3 هزار و 773 مورد خشونت مسلحانه در ترکیه روی داد و بر اثر این نزاع ها، جمعاً 2 هزار و 318 نفر جان باختند و 3 هزار و 820 نفر نیز مجروح شدند. به عبارتی دیگر در ترکیه و در سال گذشته میلادی، هر روز تقریباً 7 نفر در ترکیه بر اثر شلیک گلوله یا جراحت با چاقو کشته شده اند. اما نگاهی به نوع سلاح های به کارگرفته شده، مقامات ترکیه را نگران کرده است. چرا که در نزاع های سال 2023 میلادی چنین وضعیتی در جریان بوده است:

الف) در 3212 مورد خشونت مسلحانه سال 2023 میلادی از سلاح گرم استفاده شده که معادل 85 درصد از کل نزاع ها است.

ب) در 2427 مورد از نزاع ها، از کلاشنیکف، کلت و طپانچه استفاده شده است.

ج) تنها در 15 درصد از نزاع ها یعنی در  561 مورد از چاقو و آلات تیز استفاده شده است.

کشور ترکیه ,

از سال 2014 میلادی تاکنون، کارشناسان آسیب های اجتماعی – فرهنگی در بنیاد امید، هر سال به طور مرتب، وضعیت نزاع های مسلحانه در ترکیه را بررسی می کنند. آنان معتقدند که وضعیت نگران کننده ای در جریان است. چرا که در این 10 سال، در مجموع 34 هزار و 197 مورد خشونت مسلحانه رخ داده که جان 21 هزار و 434 نفر را گرفته و علاوه بر این، نزدیک به 32 هزار نفر نیز مجروح شده اند.

همچنان که پیش بینی می شد، در تمام 10 سالی که مورد بررسی قرار گرفته، هر سال، استانی که بالاترین تعداد نزاع و قربانی را ثبت کرده، استانبول بوده و 10 استان پرخطر دیگر نیز عبارتند از: سامسون، آدانا، ازمیر، کوجاعلی، ساکاریا، بورسا، شانلی اورفا، آنکارا، دیاربکر و چوروم.

از دسترسی به سلاح تا پس زمینه فرهنگی

در بسیاری از سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی ترکیه، اهالی استان های آناتولی مرکزی همچون قونیه و همچنین استان های کُرد و عرب در جنوب و جنوب شرقی ترکیه و همچنین در مرز عراق و سوریه، به شدت خشن و اهل نزاع و تیراندازی هستند!

اما حالا شواهد دقیق آماری نشان داده که این فقط یک تصور سینمایی است و اتفاقاً بیشترین نزاع های منجر به قتل، در مناطق غربی ترکیه همچون مرمره و اژه و همچنین در سواحل دریای سیاه در شمال ترکیه روی داده اند.

کشور ترکیه ,

بررسی ها نشان داده که از دیرباز در کارادنیز یا استان های دریای سیاه و همچنین در مرمره و اژه با مرکزیت استانبول، کوجاعلی و ازمیر، تولید سلاح های دست ساز لوکس و تجملی و به ویژه هفت تیرها و طپانچه های صدف نشان و لوکس، مشتریان پر و پاقرصی داشته و علاوه بر این، در بسیاری از روستاهای این استان ها، فرهنگ عمومی، با حمل سلاح، عیاری و زنده نگه داشتن تیپ های اجتماعی بزن بهادر و ماجراجو، مخالفتی ندارد.

تنها در سال 2023 میلادی، در برخی از شهرها میزان افزایش خشونت‌ های شدید مسلحانه به 400 درصد می ‌رسد. استانبول با 505 حادثه بیشترین حوادث را به خود اختصاص داده است. در این 505 حادثه خشونت ‌آمیز که در مطبوعات گزارش شد، 321 نفر کشته و 498 نفر مجروح شدند. پس از استانبول، شهر صنعتی کوجا علی با 164 حادثه که در آن 80 نفر کشته و 144 نفر زخمی شدند، در جایگاه بعدی قرار گرفت.

گروه رسانه ای غیردولتی میدیا اسکوپ اعلام کرده که بخش قابل توجهی از نزاع های مسلحانه در ترکیه به نوعی با قتل زنان ارتباط دارد. در سال 2023 میلادی در ترکیه 315 زن توسط مردان کشته شدند و 248 زن نیز به طور مشکوک کشته شدند. 55 درصد از زنان کشته شده در سال گذشته با شلیک گلوله کشته شدند. 41 درصد از زنان توسط مردی که با او ازدواج کرده بودند به قتل رسیده اند. همچنین گفته شد که 30 زن که توسط مردان خود به قتل رسیده اند در حال طی کردن روند طلاق بوده اند.

کشور ترکیه ,

کارشناسان اجتماعی ترکیه بر این باورند که یکی از مهمترین مشکلات و دلایل افزایش تعداد خشونت های مسلحانه، این است که خرید سلاح بسیار آسان است و در مدت زمانی کمتر از 10 دقیقه می توان از کلاشنیکف گرفته تا انواع سلاح های کمری را همراه با مهمات خریداری کرد.

فروشندگان سلاح در ترکیه، در شبکه های اجتماعی اینترنتی در دسترس هستند و از این گذشته، سختگیری قابل توجهی در مورد قاچاق سلاح وجود ندارد. در نتیجه به راحتی می توان سلاح خرید و آن را به کار گرفت. دلایل دیگری همچون پایین بودن سطح آگاهی اجتماعی، هزینه بالای وکیل مدافع و اطاله دادرسی غیرقابل تحمل، برجسته سازی اغراق آمیز فرهنگ انتقام و تسویه حساب شخصی در سریال های تلویزیونی، از نکات مهمی هستند که می توان هر کدام از آنها را به عنوان عامل افزایش نزاع مسلحانه دسته بندی کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1669910

مهمترین اخبار ایران و جهان: