نیوز سیتی!
12 دی 1402 - 06:03

سد«بلوبین»زنجان با حضور رئیس‌جمهور آبگیری می‌شود

سد«بلوبین»زنجان همزمان با دومین دور سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان زنجان رسما آبگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از طرح‌هایی که برای سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان زنجان آماده شده است، آبگیری سد«بلوبین» است.

به گفته اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان برای ساخت سد «بلوبین» تاکنون بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای اتمام آن موردنیاز است.

سد«بلوبین» ۲۹ میلیون مترمکعب حجم مخزن و ۱۷.۵ میلیون مترمکعب حجم آب تنظیمی دارد که از این میزان نیز ۳.۵ میلیون مترمکعب برای شرب، ۶ میلیون مترمکعب بخش صنعت، ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه‌های پایین‌دست و ۶ میلیون مترمکعب برای محیط‌زیست در نظر گرفته شده است.

این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۴۷ متر و از پی ۷۳.۵ متر، طول تاج ۲۹۵ متر و حجم عملیاتی خاکی آن 4 میلیون مترمکعب است که ۲ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و ۲ میلیون مترمکعب مربوط به خاکریزی است.

حجم عملیات بتنی سد«بلوبین» ۹۳ هزار مترمکعب و میزان اراضی مورد نیاز برای آبگیری سد ۱۱۶ هکتار است.

مطالعات سد بلوبین از سال ۷۰ و عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شده است و دو خط انتقال شامل یک خط پلی‌اتیلن به طول ۱۴ کیلومتر به سمت شهر حلب و یک خط فولادی با قطر ۷۰۰ کیلومتر به سمت شهر زرین‌آباد دارد.

گفتنی است، هم اکنون در استان زنجان ۶۹ طرح سد‌سازی در دست مطالعه، اجرا و بهره‌برداری است، سدسازی یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای حفظ منابع آبی و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی است که بلوبین یکی از سدهای مهم در دست احداث استان و جزو مصوبات سفر رئیس جمهور بوده است.

پایان پیام/2308

منبع: فارس
شناسه خبر: 1623710

مهمترین اخبار ایران و جهان: