نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 17:21

پیگیری راه‌اندازی پایانه ریلی صادرات و واردات در شرق مازندران

مدیرکل راه‌آهن شمال گفت: در ۲ سال گذشته تاکنون در تلاش هستیم تا در تیرتاش یک پایانه صادرات و واردات ریلی راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، رحمان معصومی بعداز ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار شروع و تا سوزن ورودی گلوگاه ادامه دارد.

وی افزود: طول خط آهن شمال ۳۱۰ کیلومتر و دارای هزار و ۵۰۰ پل و آب‌رو ، ۹۵ تونل، ۴۵ گذرگاه هم سطح با جاده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال گفت: شعار راه آهن جمهوری اسلامی ایران راه آهن توانمند و ایران قدرتمند است که تلاش مان بر این است که به این شعار مهم برسیم.

معصومی بیان کرد: خطوط ریلی راه آهن به طول ۳۱۰ کیلومتر نیازمند بازسازی بود که اقدامات بازسازی انجام و به تعداد ۲۲ ایستگاه بهسازی شد.

وی با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث خط آهن گرگان به اینچه برون برای دستیابی و جهت اتصال به کشورهای آسیای میانه اتصال پیدا کرد.
مدیرکل راه‌آهن شمال با بیان اینکه مقاوم‌سازی پل‌ها از مهم‌ترین نقاط ویژه راه‌آهن است، گفت: تمامی این پل‌ها مقاوم‌سازی شدند و با توجه به اینکه قبل از انقلاب راه آهن ارتباطاتش با سیم هوایی بود، در چند سال گذشته مسیر را بر روی فیبر نوری انتقال دادند و اتصالات و ارتباطات تصویری را با مرکز داریم.

معصومی با اشاره به اینکه تمام خطوط سیم‌های هوایی و تیرک‌های هوایی در چند سال اخیر جمع‌آوری شد ، بیان کرد: ایستگاه رستم‌کلا در چندسال گذشته احداث شده و قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: فاصله رستم‌کلا تا بندر امیرآباد به طول ۲۰ کیلومتر جهت اتصال بندر امیرآباد به شریان ریلی راه آهن جمهوری اسلامی بود که خوشبختانه ریل ۲۰ کیلومتر وصل شد و ما امروزه از بندر امیرآباد صادرات و واردات انجام دهیم.

مدیرکل راه‌آهن شمال یادآور شد: افزایش خطوط ایستگاه‌ها مثل ایستگاه‌های شیرگاه، زرین دشت، نوبخت و رستم‌کلا پس از انقلاب اسلامی انجام شد و احداث خط فرعی از ایستگاه نوبخت به کارخانه فولاد البرز ایرانیان صورت گرفت.

معصومی با بیان اینکه در طول این ۴۰ سال حدود ۷۰ زیرگذر و روگذر ماشین رو در راه آهن شمال احداث شد، گفت: این اقدامات نقاط بالادست را به پایین دست وصل کرده که این کار بسیار مهم بوده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه برق سازی محور شمال از اینچه برون تا گرگان با همکاری کشور روسیه انجام شد، گفت: در سنوات قبل انقلاب ما قطاری به نام ساری به مشهد یا ساری به تهران نداشتیم، اما امروزه قطار ریل‌باس جهت اعزام مسافران به حومه مثل سوادکوه از پل سفید تا گرگان و از فیروزکوه تا گرمسار را داریم.

مدیرکل راه‌آهن شمال افزود: در ۲ سال گذشته تاکنون در تلاش هستیم تا در تیرتاش یک پایانه صادرات و واردات راه‌اندازی کنیم.

معصومی یادآور شد: خطوط ریلی در نیروگاه شهید سلیمی در نکا وجود داشت که حدود ۳۰ سال استفاده و دچار فرسودگی شد و به‌دلیل احتمال سانحه به طول ۷۰۰ متر بازسازی کامل انجام شد.

وی ادامه داد: با همکاری شهرداری قائمشهر زیرگذری به ارتفاع ۸ متر در عرض ۵ متر برای اولین بار در راه آهن شمال نصب شد که این روگذر به صورت رفت و برگشت است.

مدیرکل راه‌آهن شمال با اشاره به اینکه  پوشش رادیویی در مناطق کوهستانی وجود ندارد، گفت: به همین دلیل ۱۰ ایستگاه در راه‌آهن شمال به وجود آوردیم تا پوشش رادیویی را بتواند به صورت کامل انجام دهد.
پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1656054

مهمترین اخبار ایران و جهان: