نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 16:02

بهره برداری از تصفیه خانه «نانو اوزون» در اصفهان

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان از بهره برداری از تصفیه خانه «نانو اوزون» یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های تکمیلی در کشور، با ظرفیت 50 لیتر برثانیه در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در بیست ‌وهفتمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» در آیین بهره‌برداری از نخستین تصفیه‌خانه شهری «نانواوزون» کشور در اصفهان که با حضور مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان از اولین شهرهایی است که به فکر استفاده از پساب برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز بوده است. تصفیه‌خانه جنوب شهر اصفهان در سپاهان‌شهر با استفاده از فناوری اوزون ایجاد شد و در تصفیه‌خانه شاهین‌شهر نیز ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای وجود داشت، اما دیگر نتوانستیم تصفیه‌خانه جدیدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ لیتر بر ثانیه پساب در دسترس شهرداری است، افزود: برنامه ۱۰ ساله مدیریت شهری این است که در سال ۱۴۱۰، بالغ بر ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه شده در اختیار داشته باشیم و به راحتی توزیع کنیم که معادل ۳۶ میلیون متر مکعب در سال و حداقل آب مورد نیاز فضای سبز است.

بقایی ادامه داد: روش‌ نگهداری و گندزدایی با کلر یک روش پرهزینه است به همین دلیل ما بدنبال یافتن یک روش با دانش جدید و با کمترین هزینه بودیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی پیشنهاد داد که با نانوحباب تصفیه را انجام دهیم، از این‌رو با انجام یک تست آزمایشگاهی، نتیجه مناسبی گرفتیم و قرار شد با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، یک تصفیه‌خانه با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه در کنار تصفیه‌خانه شمال احداث شود و با کار کم‌نظیری طی حدود پنج ماه این ظرفیت به منبع پساب شهرداری اضافه شد.

وی گفت: در روش نانواوزون، پساب و فاضلاب خام، تصفیه، گندزدایی و تصفیه مولکولی می‌شود که این امر یک اتفاق بزرگ در آبیاری فضای شهری بشمار می‌رود. این روش تصفیه یک شیوه جدید با استفاده از فناوری یک شرکت دانش بنیان اصفهان است که تصفیه تکمیلی پساب در رده‌های بالاتر استاندارد را بر عهده دارد ظرفیت این تصفیه‌خانه در حال حاضر ۵۰ لیتر بر ثانیه است و تا تابستان سال آینده به ۲۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد رسید.

بقایی اظهار داشت: بخشی از دغدغه مدیریت شهری اصفهان برای آبیاری فضای سبز با این روش مولکولی برطرف شد و سال آینده نیز تصفیه‌خانه‌های دیگری با همین‌ روش در این کلانشهر راه‌اندازی می‌شود.

تصفیه‌خانه «نانو اوزون» یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های تکمیلی 

در گذشته از ۳۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان، ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه از رودخانه زاینده‌رود و به همین میزان از چاه‌ها برداشت شده است.

پس از آن ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب و حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه از چاه‌ها برداشت شد که با توجه به خشک شدن چاه‌ها لازم بود به سمت آب پایدار به‌نام پساب حرکت کرد. 

در پساب سه رکن اساسی شامل تأمین، تصفیه مناسب و رساندن آب به محل مصرف یا توزیع وجود داشت، زیرا در گذشته که چاه‌ها خشک نشده بود، در همان پارک چاه وجود داشت و آب آن را تأمین می‌کرد.

  تصفیه‌خانه «نانو اوزون» یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های تکمیلی است که پساب را از ورودی گرفته و در خروجی، آب استاندارد و مورد تأیید محیط ‌زیست را برای استفاده در فضای عمومی و فضای سبز بیرون می‌دهد.

روش تصفیه نانو اوزون، شیوه جدیدی است که تاکنون وجود نداشته است و به گفته بازدیدکنندگان تخصصی، کار بسیار ارزشمندی است که تمام شاخص‌های تصفیه فاضلاب را تا حد مناسبی پایین آورده است و هزینه تعمیر و نگهداری این روش بسیار پایین است.

نگهداری و تعمیرات آن با روش مهندسی ویژه انجام می شود و تفاوتش با تصفیه خانه‌های قبلی این است که خروجی لجن و بو ندارد و آب را با کیفیت خوب به خروجی ارائه می‌دهد.
تصفیه‌خانه «نانواوزون» نخستین و تنها تصفیه‌خانه از این نوع در کشور است که با همکاری شهرداری اصفهان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان ساخته شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1655910

مهمترین اخبار ایران و جهان: