نیوز سیتی!
23 بهمن 1402 - 10:39

چرخی که می‌چرخاند چرخ زندگی شیرزنان کُرد کرمانشاه را

قرارگاه جهادی «شهید ادبیان»؛ بیش از پنج سالی‌ست در مناطق حاشیه‌نشین کرمانشاه برای زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود‌یافته شغل ایجاد کرده تا خودکفا شوند و روی پای خود بایستند.

خبرگزاری فارس- کرمانشاه؛ پرستو چمنی، کمک‌های خیرین را به دست مردم می‌رسانند؛ قرارگاهی که بیش از پنج سالی‌ست در مناطق حاشیه‌نشین کرمانشاه برای زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود‌یافته شغل ایجاد کرده است. 

قرارگاه جهادی «شهید ادبیان» هم‌اکنون در ۸ رسته شغلی؛ پوشاک، عروسک‌سازی، رزین‌کاری روی چوب، گلیم، گبه و فرش، کار چرم، میناکاری، سفالکاری و آموزش نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و تعمیرات موبایلی برای بانوان در محلات صادقیه، بخشی از محله جعفرآباد، محله آقاجان به صورت پراکنده در دیگر محلات حاشیه شهر کرمانشاه، شغل ایجاد کرده است.

این قرارگاه سال گذشته و امسال، ۱۹۰ شغل پایدار در مشاغل خرد خانگی ویژه زنان خودسرپرست و معتادان بهبودیافته ایجاد کرده که بخش پوشاک آن با اشتغالزایی برای ۴۵ نفر سهم بسزایی از اشتغال قرارگاه را به خود اختصاص داده، همین برای خبرنگار خبرگزاری فارس بهانه‌ای شد که به سراغ «میثم عسگری»، جوانی ۳۶ ساله مسوول بخش پوشاک گروه جهادی شهید ادبیان برود.

فارس: از خیاطی و شغلتان بگوئید؟ 

عسگری: در ابتدا در اداره‌ای مشغول به کار بودم و چندان هم به کار خیاطی علاقه‌ای نداشتم.

همسرم خیاط بود؛ بعد از مدتی به دلایلی از کار اداری بیرون آمدم و تصمیم گرفتم در کنار همسرم مشغول به فعالیت شوم، سال ۹۱، دو نفری در کنار هم با دو چرخ کار را شروع کردیم.

الان ۱۰ سالی‌ست در بحث پوشاک مشغول به کار هستیم و پنج سالی هم می‌شود که در گروه جهادی شهید ادبیان در راستای ایجاد اشتغال برای زنان بدسرپرست، خودسرپرست و دختران کار مشغول به خدمت هستیم.

فارس: جامعه هدف خود را چگونه شناسایی می‌کنید؟

عسگری: تلاش بانیان قرارگاه بر این است آنچه از خیرین می‌گیرند را به دست مردم نیازمند برسانند تا بار سنگین سرپرستی یک زندگی را کمی سبک‌تر کنند.

 

*چرخی که می‌چرخاند چرخ زندگی را


مساحت تولیدی، ۵۰۰ متری است که توسط ارتش در اختیار ما گذاشته شده و با کمک خیرین ۳۵ چرخ‌خیاطی هم تهیه و برای ۴۵ نفری اشتغال ایجاد شده است.

روال کار قرارگاه شهید ادبیان اینگونه است که ابتدا آموزش را به صورت رایگان به هنرجویان می‌دهند تا وقتی خودکفا شدند، برای خود کار کنند.

 

در این تولیدی پوشاک عمدتا جوانان و زنان سرپرست خانوار مشغول کار هستند آن‌ها از طریق قرارگاه مردمی شهید سرلشکر حسین ادبیان به این مجموعه آمده و حالا چرخ زندگیشان می‌چرخد. 

فارس: روال کار قرارگاه چگونه است؟

عسگری: روال کار در این قرارگاه اینگونه است که ابتدا آموزش را به صورت رایگان به هنرجویان می‌دهند تا وقتی خودکفا شدند، برای خود کار کنند.

خیرین به کارآموزانی این مجموعه کمک می‌کنند تا با کمترین هزینه ادوات مورد نیاز چرخ‌خیاطی، سردوز، اتو تهیه کنند تا در منازل خود مشغول به کار شوند.


*هدیه‌ای که بوی خیر می‌دهد


یک کار خوبی که قرارگاه انجام داده تغییر ذائقه خیرین است، خیرین با اهدای مبالغی یک چرخ‌خیاطی تهیه و آن را وقف اموات خود می‌کنند و ما اسم اموات اهدا کننده را روی آن حک می‌کنیم.

خانمی که در اینجا خیاطی یاد گرفته و حرفه‌ای شده، چرخ خیاطی را به امانت برده تا در خانه در کنار فرزندان خود کار کند، هفته‌ای یک‌بار هم تشریف می‌آورد به تولیدی و کارهای برش‌زده را تحویل می‌گیرد تا در منزل بدوزد.


در ادامه که درآمدش به حد مناسبی رسید، برای او چرخ ‌خیاطی قسطی کرده و در اختیارش قرار می‌دهیم تا با درآمد کار خود، قسط آن را پرداخت کند. در این جا دیگر اگر تمایل داشت می‌تواند کار را با قرارگاه ادامه دهد در غیر این صورت خود می‌تواند به صورت مستقل کار کند.

جدا از این موضوع؛ بسته‌های معیشتی را به افرادی که در این مجموعه مشغول به کار هستند، اهدا می‌کنیم تا آذوقه ماهانه آن‌ها تأمین و بتوانند با درآمد کسب شده از تولیدی هم دیگر گره‌های زندگی خود را باز کنند. 

فارس: بازار فروش پوشاک تولیدی قرارگاه چگونه است؟

از مسوولان استان کرمانشاه گله‌مندم.

براساس آمار کسب شده در سال گذشته حدود یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار دست لباس ادارات و ارگان‌های کرمانشاه در خارج از استان دوخت شده؛ چراغ تولید پوشاک استان رو به خاموشی است چون مسوولان کرمانشاه کار خود را به دیگر استان‌ها می‌دهند.

 

عسگری: یکی از کارهای مهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأمین اشتغال است، در این تولیدی تقریبا همه چیز مردانه و زنانه، پیراهن، شلوار، کاپشن، مانتو، لباس اداری... دوخت می‌شود.


*عرضه پوشاک برتر تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار


از لرستان، چهارمحال بختیاری، شیراز، قزوین، تهران، بندرعباس، جنوب کرمان و بیرجند سفارشاتی داریم، به لطف خدا تا خردادسال آینده سفارش کار دارم، اما با این وجود از مسوولان استان کرمانشاه گله‌مندم.

 

*از مسوولان استان گله‌مندم


ستاد مقاومتی در سال ۱۴۰۱ به ریاست استاندار وقت با حضور از رئیس دادگستری وقت استان با همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت با دعوت از بخش‌های خصولتی، خصوصی و دولتی تشکیل و قرار شد پوشاک ادارات را به تولید کنندگان داخلی بدهند، ولی متأسفانه این کار اتفاق نیفتاد. 

براساس آمار کسب شده در سال گذشته حدود یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار دست لباس ادارات و ارگان‌های کرمانشاه در خارج از استان دوخت شده؛ چراغ تولید پوشاک استان رو به خاموشی است چون مسوولان کرمانشاه کار خود را به دیگر استان‌ها می‌دهند.


**دوخت لباس فرم بیمارستان به همت زنان سرپرست خانوار


۲۰۰ تولیدکننده پوشاک در استان داریم که با یک حساب سرانگشتی اگر در هر تولیدی پنج نفر مشغول به کار باشند یک‌هزار نفر از بچه‌های استان از طریق تولید پوشاک امرومعاش می‌کنند.

در استان به دلیل عدم حمایت تولیدکننده پوشاکی که به صورت برند و تجاری کار کند، نداریم. از استاندار و مسوولان دلسوز تقاضا دارم؛ هوای پوشاک استان را داشته باشند، بچه‌های کرمانشاه بیکار هستند.

شیرزنان کُرد سرپرست خانوار کرمانشاه برای اینکه محتاج هر کسی نباشند و دستشان در جیب خودشان باشند، در این تولیدی از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر کار می‌کنند، این‌ بانوان برای روی پای خود ایستادن نیاز به حمایت دارند. حمایت‌ها را دریغ نکنیم.

پایان پیام/۸۱۰۱۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1668698

مهمترین اخبار ایران و جهان: