نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 17:26

مددجویانِ نخبه‌ای که در دل محرومیت شناخته شدند

جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد لارستان هستند، اما برای بهتر شدن زندگی شان، برای رفعِ فقر، سقفی بلند بالای سرشان، لقمه‌ نانی حلال سر سفره شان تلاش می شود تلاشی از جنسِ گرمای حمایت با سرفصل برجسته خیرین که یک نتیجه اش می شود کشف ۷۹ نخبه از دل محرومیت.

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) لارستان در نشست با خبرنگاران با اشاره به منابع درآمدی کمیته امداد اظهار داشت: کمیته امداد دارای  سه منبع درآمدی دولتی، کمکهای مردمی و کمکهای امدادی از سوی کمیته امداد کشور است.

وی افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۷۲۵خانوار تحت حمایت داریم که از این تعداد ۳ هزار و ۶۱۷ خانوار معیشت بگیر هستند و هرماه از کمیته امداد مستمری دریافت می کنند.ما حدود ۲ هزار و ۲۱۸ زنِ سرپرست خانوار داریم که کار ما را سخت می کند چون با دنیای کودکان در این زمینه سرکار داریم.  بقیه مددجویان تک خدمتی هستند یعنی از یک خدمت کمیته امداد  مانند وام های اشتغال زایی بهره مند می شوند.

هوشنگ دلار گفت: براساس معیار کمیته امداد حمایت از خانواده ها بر اساس دهک است، خانواده های دهک یک تا سه درآمدی کاملأ می توانند پس از تأیید مددکاران تحت پوشش قرار بگیرند، دهک های چهار و پنج هم از حمایت برخوردار می شوند.

وی افزود: اینگونه نیست که کمیته امداد یک سازمانی باشد که ورودی آن فقر باشد اما برای خروج فقر کاری انجام ندهد، چرخه فقر را تلاش میکنیم با توانمندسازی مددجویان را قطع میکنیم مثلا زمینه ازدواج یک فرد را فراهم کنیم، اشتغال زایی کنیم.گاهی اوقات در همان امر ازدواج کار اشتغال زایی هم فراهم می شود اگر همسرِ آن فرد کاری نداشته باشد.

رئیس کمیته امداد لارستان با اشاره به ایجاد زمینه توانمندسازی مددجویان عنوان کرد: به جرأت می توانم بگویم که یکی از سازمانهای موفق در توانمندسازی و اشتغال زایی هستیم، وامهای اشتغال زایی ما برای مددجویان اینطور نیست که فقط به سرپرست خانواده تعلق بگیرد گاهی تمامِ اعضای خانواده می توانند از مزایای اشتغال زایی به طور مستقل بهره مند شود و هرکسی برای طرح و اشتغالِ مستقل خودش وام دریافت کند.

دلاور لارستان را با دارا بودن صندوق قرض الحسنه امداد ولایت یکی از  شهرستان های برتر در سطح استان دانست و تصریح کرد: در این صندوق از دو منبع درآمدی اعتبارات کمیته امداد و سپرده های خیرین اقدام به پرداخت وام های کم بهره و قرض الحسنه می کنیم.

وی با ذکر عملکرد کمیته امداد در مدت ۹ ماه اخیر گفت: در مدت ۹ ماه اخیر، زمینه ازدواج چهل و یک زوج را با تأمین جهیزیه فراهم کردیم، ۴۴۶ فقره وام حدود ۵ میلیارد تومان در صندوق امداد ولایت پرداخت کردیم، ۵۱ درصد این وام ها کمکهای خیرین بوده است. از بانک های مختلف مانند بانک مهر و بانک رسالت نیز کمک میگیریم و جمعأ کل پرداخت وامهای ما ۶۵۹ فقره بوده است.

چتر حمایت خیرین بر سر ایتام و محسنین

رئیس کمیته امداد لارستان از مشارکت فعال خیرین در حمایت از ایتام و محسنین سخن گفت و بیان کرد: در بحث حمایتی خانواده های زنان سرپرست خانوار ما حمایت ایتام و محسنین را داریم ۳۴۱ کودک یتیم و ۸۹۳ کودک نیز غیریتیم از سنین بدوتولد تا ۱۸ سال از حمایت برخوردارند،اکرام ایتام و محسنین به طور نیکو توسط خیرین صورت میگیرد و لارستان با این پشتوانه در نه ماه اخیر جزء پنج شهرستان برتر استان در اکرام ایتام و محسنین بوده است، دو هزار و ۵۴۶ حامی ایتام و هزار و ۸۰۲ حامی محسنین داریم.

سقفی بر سر مددجویان

دلاور با اشاره به ساخت مسکن محرومان گفت: برای خانوارهای فاقد مسکن و خانوارهایی که دارای خانه فرسوده بودند را از سه سال گذشته ساخت مسکن را پیگیری کرده ایم، در نه ماه اخیر ۲۹ مورد ساخت مسکن را داشتیم، در بحث تعمیرات هم وارد شدیم و طی سه سال حدود ۱۵۰ مورد اقدام به ساخت مسکن داشتیم که بیش از ۵۰ درصد به سرانجام رسیده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به ایجاد فرصت شغلی برای مددجویان عنوان داشت: در نه ماه اخیر ۱۴۷ فرصت شغلی را ایجاد کرده ایم، ۱۲۵ مورد پرداخت وام اشتغال تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و طرح های خاص مثل پهپاد سم پاش، خرید تراکتور و... تا سقف ۳۰۰ میلیون را داشتیم، ۱۶ مورد کاریابی  داشته ایم که در کارخانه ها و کارگاه ها برای مددجو پیدا کرده ایم و کارفرما از تسهیلات ما مثل وام یا حق بیمه سهم کارفرما را دریافت می کند.در طول همین مدت ۱۵۷ مورد خودکفایی داشتیم که با توانا شدن از زیر پوشش کمیته امداد خارج شدند.

کشف نخبه ها در دل محرومیت ها

وی درخصوص ارائه خدمات فرهنگی به مددجویان گفت: یکی از بهترین خدمات ما در حوزه فرهنگی ارائه مشاوره و مشاوره خانوادگی به مددجویان است، یکی دیگر از خدمات فرهنگی ما شناسایی نخبگان تحصیلی، ورزشی و... در میان مددجویان است که در طول این نه ماه حدود ۷۹ نخبه را از میان این مددجویان شناسایی کردیم.

دلاور یکی از طرح های موفق کمیته امداد را راه اندازی مرکز نیکوکاری دانست و بیان داشت: ما حدود ۱۷ مرکز نیکوکاری فعال در سطح شهرستان را داریم، طرحی به نام قرض نیکو در مشارکتهای مردمی را داریم که فرد مشارکت کننده این مشارکت را به قصد پرداخت وام اعطا می کند و نوعی هبه است.

روش های نوین در پرداخت صدقه

رئیس کمیته امداد لارستان با اشاره به جمع آوری صندوق های صدقات و استفاده از روش های نوین صدقه گفت: حدود ۷۰ میلیون تومان صدقاتِ صندوق صدقه را داشتیم البته کم کم صندوق صدقاتِ قدیمی جمع آوری و روش های نوین مثل ارسال لینک برای افرادی که صندوق صدقه داشته اند، استفاده از کد  (#۲*۰۷۱۲۳*۸۸۷۷*) مخصوص شهرِ لار است، بارکدخوانی که روی گوشی ها نصب می شود و شماره کارتی که به مردم داده می شود.

دلاور درپایان خاطر نشان کرد: با مقایسه آمار ۹ ماهه اخیر نسبت به سال گذشته عملکرد ما در حوزه کمک های مردمی رشد حدود ۱۳۶ درصد داشته است.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632254

مهمترین اخبار ایران و جهان: