نیوز سیتی!
12 دی 1402 - 20:27

لغو مصوبه جنجالی دولت نتانیاهو توسط دادگاه عالی رژیم صهیونیستی

یکی از اصلی ترین اجزای مصوبه جنجالی کابینه نتانیاهو تحت عنوان اصلاحات قضایی محدود کردن اختیارات قوه قضاییه در قانون علت معقولیت با هدف افزایش اختیارات و مصونیت دولت بود.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: دیوان عالی رژیم صهیونیستی با ۸ رای مصوبه جنجالی دولت نتانیاهو با عنوان اصلاحات قضایی را باطل اعلام کرد. این مصوبه که از سوی نتانیاهو پیشنهاد شده بود، قانون علت معقولیت را که به سیستم قضایی رژیم صهیونیستی اجازه می‌داد در صورتی که یک تصمیم اجرایی دولت یا مقامات، خودسرانه یا غیرمنطقی باشد، نسبت به بررسی و درصورت لزوم لغو آن اقدام کند، ملغی می کرد.

مصوبه پیشنهادی نتانیاهو که اختیارات قوه قضاییه را به نفع دولت محدود می کرد، ماه‌ها موجب برپایی اعتراضاتی گسترده و مستمر در سراسر سرزمین‌های اشغالی شد. از هفتم اکتبر و با شروع دور جدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حماس اعتراضات سراسری تا حدودی فروکش کرد.

بدلیل گستردگی اعتراضات به این مصوبه، نگرانی‌های شدیدی در هیئت حاکمه رژیم، پیرامون ایجاد تزلزل جدی در ارتش به دلیل شکل گیری بحران قانونی میان قوه قضاییه و مقننه ایجاد شد.

پس از غافلگیری ارتش رژیم صهیونیستی در جریان عملیات طوفان الاقصی و ناکامی‌های مستمر نتانیاهو در جریان نبرد با گروه‌های مقامت طی سه ماه گذشته، انتقادات نسبت به نخست وزیر با این استدلال که بدلیل منافع شخصی، انسجام سیاسی، نظامی و اجتماعی در رژیم را به نابودی کشانده، بالا گرفت.

تصمیم روز دوشنبه دادگاه عالی رژیم صهیونیستی می تواند بار دیگر موجب تشدید تنش‌های داخلی در میانه جنگ رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطینی شود. جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا هم زمان با اوج گیری اعتراضات اجتماعی به مصوبه اصلاحات قضایی نتانیاهو از اوخواسته بود اصلاحات پیشنهادی خود را به حالت تعلیق درآورد و تلاش کند اجماعی گسترده‌تر در این زمینه کسب کند.

برخی منابع آگاه در سرزمین‌های اشغالی معتقدند؛ لغو مصوبه جنجالی دولت از سوی دیوان عالی در شرایطی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدلیل ناکامی مطلق در جنگ غزه و کشتار بیرحمانه هزاران زن و کودک فلسطینی طی سه ماه گذشته در داخل و خارج از اسرائیل بشدت منفور شده است یکی دیگر از دلایل محکمی است که از زوال قریب الوقوع نتانیاهو حکایت می‌کند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1624698

مهمترین اخبار ایران و جهان: