نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 13:29

عرفه، روزی برای بازگشت به هویت اصیل انسانی

برخی از روزها خداوند فرصتی خاص در اختیار بندگانش قرار داده تا به مناجات پرداخته و خود را در مسیر تقرب به او قرار دهند. روز عرفه یکی از همین روزها است که فضیلتی خاص در میان ایام سال دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، از ویژگی های حقیقی مومن تلاش دائمی در نزدیک کردن به خداوند و جلب رضایت او در مسیر زندگی است. به همین سبب توبه یکی از موارد سفارش شده برای تقرب به درگاه باری تعالی است. یکی از روزهای سفارش شده برای تقرب مومنان به خداوند روز بزرگ و عزیز، عرفه است.

روزی برای قرب به درگاه احدیت

مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: روز عرفه یکی از روزهای بسیار بزرگ و با فضیلت ایام سال است. حتی به این روز بزرگ، عید هم اطلاق می شود. نگاهی که اسلام به عید دارد نگاه زیبایی است. اسلام، عید را هنگامه شادمانی و سرور انسان به خاطر قرب به خداوند و بازگشت به هویت اصیل انسان می داند و می گوید آن روزی که گناهی توسط آدمی صورت نگیرد عید است.

روزی برای نیایش

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار گفت: این روز برای دعا و نیایش به درگاه خداوند حاضر شده است. تا آنجا که گفته اند در این روز، روزه فضیلت زیادی دارد اما اگر روزه داری سبب ضعف و بی حالی در نیایش شود روزه داری لازم نیست. سفارش شده که در این روز انسان به در خانه خدا برود و از خدا طلب مغفرت کند و در تلاش باشد معرفت خود را نسبت به خداوند زیاد کند.

وی ادامه داد: در این روز امام حسین (ع) مناجات عرفه را با حالی خاص خواندند تا ما امروزه بتوانیم از این مناجات عارفانه استفاده کنیم. البته این که گفته می شود این دعا در همان سالی که حضرت به سوی کربلا راهی شدند توسط ایشان خوانده شده درست نیست و مربوط به سال قبل از آن است. چرا که حضرت (ع) در سالی که حماسه کربلا رقم خورد حج خود را نیمه کاره گذاشتند و راهی صحرای نینوا شدند بنابراین خواندن این دعا در صحرای عرفات توسط ایشان مربوط به سال قبل است.

دروازه ای برای ورود به ماه محرم

 

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار اضافه کرد: در این روز فرستاده حضرت سیدالشهدا (ع) یعنی حضرت مسلم ابن عقیل در اثر بیعت شکنی کوفیان به شهادت رسید و از همین باب می توان این روز را دروازه ای برای ورود و آماده شده جهت عزاداری ماه محرم دانست.

مناجات عرفه، عرفان نظری است

وی در خصوص جایگاه دعای عرفه خاطرنشان کرد: این مناجات در جایگاهی بالا قرار دارد و عرفان نظری محسوب می شود. حضرت سیدالشهدا (ع) با خواندن این مناجات عرفان نظری را نشان دادند و در ادامه زیست خود با مبارزه با ظالم و رقم زدن حماسه کربلا اسوه عرفان عملی در طول تاریخ شدند.

حضور در اجتماع برای خواندن دعای عرفه

 

مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: در این روز بزرگ اعمالی وارد شده که یکی از آن ها گرفتن روزه است و ذکر هایی نیز وجود دارد که در کتاب های ادعیه موجود است. می شود هر فرد دعای عرفه را در این روز به تنهایی در خانه خود بخواند اما یکی از بهترین کارها در این مناسبت عزیز خواندن مناجات در اجتماع است. حضور در اجتماع برای خواندن نیایش و مناجات عرفه فضیلتی خاص است.

پایان پیام/ ۷۰۰۹۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1315210

مهمترین اخبار ایران و جهان: