نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 12:06

رونمایی از محصولات جدید پزشکی قانونی/ساخت نمونه‌گیر خودکار ایرانی

در چهارمین روز از هفته قوه قضاییه از محصولات جدید علمی و استراتژیک سازمان پزشکی قانونی از جمله دستگاه نمونه گیر خودکار ایرانی با حضور رئیس قوه قضاییه رونمایی شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در چهارمین روز از هفته قوه قضائیه صبح امروز (یکشنبه ۴ تیر) در حاشیه هفتمین همایش طب و قضا، از دستاوردهای جدید سازمان پزشکی قانونی رونمایی کرد.

دستگاه اتوسمپلر (نمونه‌گیر خودکار) نخستین دستگاهی بود که توسط رئیس قوه قضائیه از آن رونمایی شد. اتوسمپلرها دستگاه‌هایی هستند که به طور خودکار و بدون دخالت کاربر، نمونه‌ها را از سینی آن برداشته و به دستگاه آنالیز (GC و GC-MASS و HPLC) تزریق می‌کنند. نیاز به دقت بالا و تکرارپذیری در تزریق و همچنین استفاده تمام‌وقت از ظرفیت‌های بالای دستگاه‌های آنالیز، ضرورت استفاده از اتوسمپلرها را دو چندان کرده است.

بومی‌سازی دستگاه نمونه‌گیر خودکار، یکی دیگر از خدماتی است مرکز تحقیقات پزشکی قانونی طی سال جاری آن را به انجام رسانده است. این دستگاه از جمله تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی به شمار می‌رود و قابلیت نصب بر روی دستگاه GC و GC-MS و حتی HPLC را دارد. این دستگاه قابلیت تزریق ۱۲۰ نمونه را به صورت خودکار دارد که این میزان تا ۵۰۰ نمونه قابل افزایش بوده و توانایی کارکرد تا ۸ روز پیاپی را دارد.

نمونه‌گیر خودکار ایرانی برخلاف دستگاه‌های مشابه خارجی خود قابلیت اضافه کردن افزونه‌های مختلف مانند HEADSPACE و SPME را نیز در یک سیستم دارد.

طبق اعلام دست‌اندرکاران تولید دستگاه نمونه‌گیر خودکار، ساخت این دستگاه (به جز دوره تحقیقاتی)، شش ماه زمان برده است؛ نمونه‌گیر خودکار ایرانی ۱۳ مزیت بیشتر از نمونه‌گیرهای خودکار خارجی دارد.

این در حالی است که هزینه ساخت آن یک دهم نمونه‌های خارجی است و در تولید این محصول از توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده شده است. ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران با ساخت دستگاه نمونه‌گیر خودکار، جزو ۵ کشور سازنده این محصول گرفت. پیش از ایران، تنها کشورهای ژاپن، سوئیس، ایتالیا و آمریکا موفق به ساخت دستگاه اتوسمپلر شده بودند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1307610

مهمترین اخبار ایران و جهان: