نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 12:07

۱۴ میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی خراسان جنوبی سند دار شد

بیرجند- مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی از صدور سند مالکیت برای ۱۴.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی منابع طبیعی استان خبر داد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه قوه قضائیه، در زمره نهادهای مهم حاکمیتی بوده که بر پایه قانونی مدون، ایفای وظایف و مأموریت‌های مهم و اساسی را در چارچوب نظام اداری کشور بر عهده دارد. به گونه‌ای که مهم‌ترین هدف حقوق ثبت و این سازمان، تثبیت حقوق مالکیت افراد در جامعه است و همواره می‌کوشد تا حقوق افراد در تعارض با حقوق دیگران قرار نگیرد.

اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی که موجب مدیریت بر زمین، آب و خاک، توسعه کشاورزی و پیشگیری از تداخل اراضی ملی و دولتی با اراضی و املاک اشخاص می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بنابراین مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی قانون جامع حد نگار، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ و تمامی ظرفیت‌های خود را برای اجرای این مهم بسیج کرده است.

حدنگاری و صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی از ضرورت‌های تولید پایدار و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده و در توسعه اقتصادی هم نقش مهمی ایفا می‌کند بنابراین می‌طلبد کشاورزان و روستاییان نسبت به درخواست صدور اسناد مالکیت اراضی خود اقدام کنند تا از مزایای متعدد این طرح بهرمند شوند.

صدور سند مالکیت برای ۱۴ میلیون هکتار زمین

محمد محمدزاده، مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با بیان اینکه برابر ماده ۹ قانون جوامع حد نگار، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف بودند ظرف پنج سال نسبت به صدور استاد مالکیت اراضی خود اقدام کنند که بنا به دلایلی این محقق نشده است، افزود: تلاش می‌کنیم اسناد مالکیت تک برگ و حد نگاری تمام عرصه‌ها اعم از کشاورزی، منابع طبیعی، شهری و روستایی و تمام عرصه‌های مالکیتی را صادر کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس در سال گذشته از مساحت کل استان، ۱۴ و نیم میلیون هکتار که اراضی منابع طبیعی بود، به صورت ۱۰۰ درصدی حد نگاری و اسناد مالکیت آن صادر شد.

محمد زاده با بیان اینکه بعد از صدور سند برای اراضی منابع طبیعی، اولویت سازمان سال جاری، صدور اسناد مالکیت برای اراضی زراعی و باغی است، گفت: از مساحت ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، حدود ۹۰ هزار هکتار حدنگاری شده و اسناد مالکیت در قالب ۱۷ هزار و ۹۰۰ قطعه صادر و تسلیم شده است.

سند دار شدن ۴۵ درصد اراضی کشاورزی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی ادامه داد: برنامه امسال سازمان این است که برای حدود ۷۰ درصد اراضی کشاورزی سطح کشور صدور سند کاداستر انجام شود که پیگیر هستیم محقق شود.

وی برای اینکه با تلاش‌های انجام شده برای ۴۵ درصد اراضی کشاورزی سند مالکیت صادر شده است، گفت: امسال هم از محل اعتبارات ملی، پنج فقره قرار داد اراضی کشاورزی در قالب ۲۶ هزار قطعه از اراضی کشاورزی استان منعقد شده است.

محمد زاده ادامه داد: در راستای این قراردادها، برای کشاورزان به صورت رایگان تهیه نقشه و در همان محل روستا تشکیل پرونده داده می‌شود و بعد از تهیه مستندات برای پیگیری روند صدور سند به واحد ثبتی ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: از دهیاری‌ها، شوراها، کشاورزان خواستاریم در این طرح ملی شرکت کنند تا بتوانیم حد نگاری در سطح استان و کشور به پایان برسانیم.

محمد زاده با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار و ۸۳۳ سند مالکیت حدنگاری برای اراضی دولتی صادر شده است، افزود: برای هزار و ۵۹ اسناد صادره موقوفه سند صادر شده است.

وی تعداد اسناد صادره کشاورزی را هم چهار هزار و ۷۹۷ سند مالکیت عنوان کرد و افزود: در بحث پرونده‌های اجرایی سه هزار و ۴۹ پرونده تشکیل شده که سه هزار و ۱۲۳ پرونده مختوم شده است.

لزوم همکاری کشاورزان برای اجرای قانون حدنگاری

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه بازرسی‌ها، بیان کرد: ۱۷۴ مورد بازرسی از واحدهای ثبتی، ۶۷۳ مورد بازرسی از دفاتر اسناد رسمی، ۳۷۸ مورد بازرسی از دفاتر ازدواج و ۲۱۹ مورد بازرسی دفاتر طلاق داشته‌ایم.

محمد زاده با بیان اینکه یکی از تکالیف سازمان ثبت اسناد صدور سند بافت روستایی و تعویض اسناد روستایی است، گفت: از روستاییان و کشاورزان خواستاریم در این طرح شرکت کرده و اسناد خود را به صورت رایگان، کاداستر کنند.

وی با بیان اینکه قانون الحالق با همکاری بنیاد مسکن برای جوامع روستایی در حال پیگیری است، افزود: در این حوزه هم طی سال گذشته سهمیه استان دو هزار و ۳۸۰ سند مالکیت بود که با تعامل متولیان و مشارکت مردم چهار هزار و ۱۹۰ سند صادر شد.

محمد زاده از تهیه نقشه به صورت رایگان برای دستگاه‌های دولتی که احتیاج به نقشه دارند، خبر داد و افزود: از دستگاه‌های دولتی که نیاز به نقشه دارند خواستاریم ظرف مدت یک ماه به صورت کتبی با اداره کل ثبت اسناد مکاتبه کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1292354

مهمترین اخبار ایران و جهان: