نیوز سیتی!
23 تیر 1402 - 12:57

ابوترابی: جشن میلیونی عید غدیر جلوه برجسته‌ای از عشق لبریز مردم به امیرالمومنین(ع) بود

خطیب جمعه موقت تهران گفت: جشن بزرگ غدیر با حضور میلیونی مردان و زنان جلوه برجسته‌ای از عشق لبریز به امیرالمومنین(ع) و چنگ زدن به ریسمان ولایت بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی-سیاسی این هفته تهران که در محل مصلی امام خمینی(ره) اقامه شد، طی سخنانی با بیان اینکه عید غدیر و واقعه مباهله از رویدادهای مهم این ایام است، اظهار داشت: امیدواریم با فهم درست از رویداد غدیر و هم‌چنین مباهله، راه معرفت خداوند فراروی جامعه اسلامی و جامعه بشری گشوده شود.

وی افزود: آیه مباهله دارای ابعاد و معارف مهمی است که به سه حوزه محوریِ آن اشاره می‌کنم؛ اول فصل‌الخطاب بودن علم و برهان از نگاه قرآن، دوم تفسیر روشن آیه تطهیر و تبیین اصحاب کساء و جایگاه و شخصیت ممتاز ایشان، سوم نیز توصیفی بلند در شخصیت بی‌بدیل امیرالمومنین(ع). این آیه(مباهله) در کنار ده‌ها آیه از آیات قرآن کریم، دانش و علم و برهان را به‌عنوان فصل‌الخطاب معرفی می‌کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این سخن قرآن رمز ماندگاری قرآن و اسلام است؛ پیامبر اکرم(ص) آمده‌اند تا بشر سلوک عقلانی و عالمانه داشته باشد و براساس معرفت و دانش راه را انتخاب کند و گام بردارد. تمام تصمیمات ما در حیات فردی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی، معرتفی و غیره باید بر اساس دانش باشد.

ابوترابی درباره آیه تطهیر عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) بعد از فتح مکه در جایگاه یک رهبر علمی و سیاسی مقتدر با جهان آن‌روز، صاحبان قدرت و دولت و پیروان ادیان الهی مکاتبه کرده و آنان را به دین اسلام دعوت کردند. یکی از این نامه‌ها برای مسیحیان نجران که در جنوب عربستان و شمال یمن می‌زیستند ارسال شد. شخصیت‌های بلندمرتبه مسیحی بعد از مشورت، تصمیم گرفتند یک هیئت برجسته علمی را در کاروانی به مدینه اعزام کنند تا با پیامبر(ص) به مباحثه بپردازند. در این گفت‌وگو، درباره شخصیت حضرت عیسی(ع) بحث شد و پیامبر(ص) آیات قرآن در این‌باره را تلاوت فرمودند. آن‌ها بعد از استدلال پیامبر(ص) باید تسلیم می‌شدند اما بر اصول اعتقادی‌شان ایستادگی کردند ولی پیامبر(ص) دغدغه هدایت افراد را دارد.

وی با تأکید بر اینکه مردم ما نیز در این زمینه دغدغه‌مند هستند، خاطر نشان کرد: اگر مردم دغدغه راستگویی، وفاداری به نهاد خانواده، زیست عفیفانه را دارند برای این است که سعادت خواهران خود و جامعه بشری را می‌طلبند؛ این آموخته‌ی پیامبر اسلام (ص) است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: آیه مباهله برای اینکه راه برای تحول هموار شود و حقانیت مدرسه اسلام و شخصیت «خمسه طبیه» از نظر خدای متعال در تاریخ ثبت شود، نازل شد.

ابوترابی در تبیین آیه مباهله گفت: پیامبر اکرم(ص) اگر در مدینه منوره افرادی در طراز «خمسه طبیه» بودند با خود در مباهله همراه می‌کرد ولی حتی بسیاری از مفسرین علمای اهل سنت گفته‌اند که این آیه یعنی در جهان اسلامی، بانویی، فرزندی، مردی و انسانی در طراز خمسه طبیه وجود ندارد. این خاندان استثنایی در قله طهارت، علم، ایمان و معرفت هستند و آن‌ها باید مقتدای جامعه بشری باشند. لذا علمای اهل سنت و راویان حدیث در مدرسه اهل‌بیت(ع) اذعان دارند که پیامبر(ص) همراه با امام حسن(ع)، امام حسین(ع) حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) در میدان مباهله حاضر شد.

وی با اشاره به اینکه محدثان اهل‌سنت و علمای شیعه حادثه مباهله را با منابع بسیاری نقل کرده‌اند، اظهار داشت: برادران و خواهران عزیز با شجاعت، وفاداری به نهاد خانواده، حراست از زیست عفیفانه، حفظ ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و پوشش اسلامی حضرت فاطمه زهرا(س) را یاری کنند تا جامعه‌ای سالم، یکپارچه، همراه و متحد داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به مهمونی ده‌کیلومتری عید غدیر ضمن قدردانی از مردم، موکب‌داران، بانیان، فعالان این جشن، دستگاه‌ها و نهادها بیان کرد: جشن بزرگ غدیر با حضور میلیونی مردان و زنان جلوه‌ی برجسته‌ای از عشق لبریز به امیرالمومنین(ع) و چنگ زدن به ریسمان ولایت بود. این جبهه مستحکم فرهنگی می‌تواند چالش‌های فرهنگی کشور را به فرصتی برای تحکیم پیوندهای ملی، اسلامی و  اسلامی تبدیل کند. نیاز است این حرکت‌های موثر و ماندگار، استمرار داشته باشد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1358098

مهمترین اخبار ایران و جهان: