نیوز سیتی!
04 آذر 1402 - 12:42

بیا و محرومیت را در «پیچاب» تماشا کن!

هنوز هم نبود اینترنت از جمله معضلات این منطقه است. فقط یکی از روستاهای منطقه اینترنت دارد، شهرک خزیون تنها روستای منطقه است که از نعمت اینترنت برخوردار شده است.

 خبرگزاری فارس باشت- فتح الله پوران‌پور- وقتی نام پیچاب را می‌شنویم محرومیت و فقر و نداری به ذهنمان می‌رسد اما وقتی پا به پیچاب بگذاریم قبل از محورمیت و فقر و نداری؛ عاطفه و محبت و مهمان نوازی و البته قابی از زیبایی بی‌حد و حصر خداوندی را در دل طبیعت بکر احساس و مشاهده می‌کنیم.

چندی پیش حجت‌الاسلام امید گنجه‌ای امام جمعه باشت با حضور در منطقه محروم پیچاب  با ساکنین این منطقه محروم اما پر از مهر و عاطفه دیدار و گفت‌وگو کرد.

امام جمعه باشت در جریان این بازدید در منزل چند نفر از اهالی حضور یافت و از نزدیک در جریان شرایط زندگی و مشکلات مردم این منطقه محروم قرار گرفت.

جاده پیچاب نیازمند توجه مسوولان - افسردگی دخترهای روستایی بخاطر ترک تحصیل

منطقه ای که سکوت و انبوه درختانش آدمی را به فکر فرو می‌برد این منطقه زیبا که در بهار و تابستان مقصد گردشگران است، دارای طبیعت سبز و زیبا و چشمه و رودخانه است. اما برای رسیدن به روستاهای منطقه هنوز هم باید در جاده سخت گذر و صعب العبور پا گذاشت.

مردم در منطقه پیچاب به شغل دامداری مشغول هستند و بخش مهمی از چرخه تولید گوشت و فراورده های لبنی را تشکیل می دهند، اما از امکانات مهمی مثل جاده دسترسی مطلوب محروم اند.

مردم پیچاب خواستار توجه بیشتر مسئولان به این منطقه اند. دولت سیزدهم که توجه خود را بیشتر به محرومین دارد، باید در ساخت جاده های روستایی و عشایری بودجه های کلان تری بگذارد، 10 کیلومتر جاده صعب العبور پیچاب که فقط یک کیلومتر آن در حال ساخت است، ساخت آن به کندی پیش می رود، مشخص نیست تا چند ده سال دیگر این جاده ساخته شود! اما مسوولان می توانند با همت بیشتر، نام خود را در میان مردم ماندگار کنند.

جاده در دست ساخت اما نیازمند کار بیشتر!

به گزارش فارس؛ پیچاب با جمعیتی بیش از 420 نفری در 160 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و 50 کیلومتری شهر باشت واقع شده است. سال گذشته در فصل بهار به پیچاب سری زدیم، جاده بسیار سنگلاخی و سخت گذر بود. امسال هم با پیکاب و ماشین های کمکی به این منطقه آمدیم، باز هم از همان جاده ای گذر کردیم که عبور از آن کار هر کسی نیست.

ناگفته نماند که از پارسال تا الان، یک کیلومتر از این جاده در دست کار اداره راهداری قرار گرفته است، همچنین به گفته مدیرکل امور عشایر استان پس از سیل، بازگشایی جاده و تعریض کردن آن توسط این اداره انجام گرفته است، همچنین جاده بیس ریزی شده است. ولی سرعت کار بسیار پایین است و زمستان نزدیک. با این روند، کار پیش نمی رود و لازم است که راهداری فکر دیگری برای کار روی جاده کنند. مردم از وضعیت جاده در رنج هستند و از مسئولان و نماینده می خواهند که برای جاده فکر اساسی شود.


بازدید استاندار از پیچاب

مردم درخواست اینترنت دارند

سال گذشته که در این منطقه حضور یافتیم مردم از نبود آنتن تلفن همراه شکایت می کردند زیرا برای یک برقراری ارتباط ساده باید مسیری چند کیلومتری را طی می کردند تا بتوانند تماسی برقرار کنند اما امروز به برکت خدمات دولت و نظام اسلامی مردم از آنتن تلفن همراه برخوردار شده اند و می توان از این طریق امدادرسانی و ارتباطات بهتری را با منطقه ایجاد کرد. 

اما هنوز هم نبود اینترنت از جمله معضلات این منطقه است. فقط یکی از روستاهای منطقه اینترنت دارد، شهرک خزیون تنها روستای منطقه است که از نعمت اینترنت برخوردار شده، اما مردم خواستار این هستند که همه روستاهای منطقه دارای اینترنت شوند.

نبود مدرسه و افسردگی دخترها

نبود فضای آموزشی و در دسترس نبودن گاه موجب ترک تحصیل دختران روستایی شده است. روستاها در فقر فرهنگی و آموزشی به سر می برند، با وجود آنکه روستاییان از جمله مردمی هستند که سرمایه های اجتماعی بزرگی برای این نظام هستند.

یکی از زنان در این خصوص گفت: دخترهای ما به دلیل نبود مدرسه تا ششم دبستان فقط درس می خوانند و بعد از آن ترک تحصیل می کنند. اغلب دخترهای ما بخاطر مدرسه نرفتن افسرده می شوند.

چرا یک دختر یا پسر روستایی نباید مثل دخترهای شهری درس بخواند تا بتواند برای منطقه و خانواده خود امید و شادی بیشتری را بیاورد؟

فقر آموزش های بهداشتی و نبود پزشک

خانه بهداشت در منطقه وجود دارد، ولی عمدتا مردم مشکل اساسی در حوزه بهداشتی دارند. وقتی زنی بیمار می شود به دلیل وضعیت سخت گذر بودن جاده نمی توان او را به بیمارستان و درمانگاه رساند.

یکی از اهالی پیچاب گفت: یکبار یکی از زنان منطقه مریض شده بود ولی در جاده تلف شد، بخاطر اینکه از خود این جاده به سختی می توان عبور کرد و وقت زیادی هم برای عبور از جاده می برد.

در این منطقه مردم در فقر آموزش های بهداشتی به سر می برند چنانچه یک پزشک در این خصوص گفت: در این منطقه مردم نیاز دارند که با آموزش های بهداشت دهان و دندان آشنا شوند.

منازلی از چوب و کلوخ؛ بنیاد مسکن و کمیته امداد ورود کنند

منازل روستایی در این منطقه از چوب و کلوخ ساخته شده، در سرمای زمستان این منازل فضای گرمی ندارند و آنقدر این منازل ضعیف و سست هستند که با یک زلزله فرو می ریزند. بنیاد مسکن در طرح های روستایی باید مناطق محروم را بیشتر پشتیبانی کند. وقتی ساخت منازل مستحکم از دست روستاییان برنمی آید و با وجود جاده نیز خانه سازی بسیار مشکل و انجام نشدنی است، دولت باید عزم خود را جزم کند و پای کار بیاید.

ساخت منازل مستحکم امنیت و رفاه و امید به زندگی بیشتری را برای مردم این روستا ایجاد می کند. اغلب مردم این منطقه تحت پوشش کمیته امداد هستند ولی خانه های تخریبی دارند.

نیاز مردم به دکل تلویزیون و آموزش های رسانه ملی

در این منطقه شبکه تلویزیونی و دکل تلویزیون وجود ندارد، تنها استفاده از ماهواره در این منطقه امکان پذیر است. تلویزیون ایران و شبکه های صداوسیما با فرهنگ و ذائقه ایرانی ها تناسب بیشتری دارد و قطعا استفاده از شبکه های ماهواره ای در جوامع روستایی خطر بسیار زیادی را متوجه فرهنگ ایرانی اسلامی می کند.

اگر مردم روستایی در استان از جمله روستاهای منطقه پیچاب از این نعمت برخوردار می شدند، استفاده بیشتری از شبکه های ملی تلویزیون می بردند. صدا و سیمای مرکز استان با سرمایه گذاری فرهنگی روی مناطق روستایی باعث خواهد شد تا از این سرمایه های اجتماعی منتفع شویم.

مردم خواستار پنل خورشیدی هستند

آب پایداری در منطقه وجود ندارد، هر سه روز یک بار آب به منطقه آورده می شود. اگر آب پمپاژ شود مردم می توانند از نعمت آب پایدار برخوردار شوند. همینطور نبودن گاز باعث شده که مردم از هیزم برای گرم کردن و مصرف های روزانه رنج و سختی زیادی بکشند. پنل های خورشیدی و آبگرم کن‌ها می توانند کمک کار مردم روستایی شوند.

دامداران به دلیل نبود علوفه دام ها را فروختند

در این منطقه مردم به دامداری مشغول هستند، 130 نفر به دامداری مشغولند، و در منطقه 20 هزار دام سبک، 200 دام سنگین وجود دارد. مسئولان دستگاه های مختلف از جمله عشایر، قرارگاه های جهادی برای آب پایدار و جاده کار بیشتری کنند. دامداران در این منطقه با مشکل مواجه هستند. فروش دام به دلیل نبود علوفه یکی از معضلات این منطقه است که فقر و بیکاری بیشتری را برای مردم می آورد.

یکی از دامداران گفت: علوفه گران شده، نمی توانیم علوفه بخریم. خشکسالی هست و علوفه کم هست چون علوفه نداشتیم، مجبور شده ایم دام هایمان را بفروشیم. الان بیکار شده ایم.

امام جمعه باشت در این بازدید از مردم پیچاب به عنوان مردمی سختکوش یاد کرد که در راستای عمل به فرمان رهبری مبنی بر رشد تولید همواره در صحنه حضور دارند و باید برای رفع مشکلات آن‌ها جهت جلوگیری از مهاجرت و کمک به افزایش هر چه بیشتر تولید کمک کرد.

به گزارش فارس؛ حضور میدانی مسوولان در مناطق محروم و کم برخوردار قطعا در توسعه کمی و کیفی خدمات رسانی به مردم و افزایش میزان امیدواری در جامعه موثری خواهد بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1583810

مهمترین اخبار ایران و جهان: