نیوز سیتی!
04 آذر 1402 - 19:01

روسیه با جت‌های «سوخو-30 اس‌ام» شهپادهای اوکراین را شکار می‌کند

یک رسانه‌های تحلیلی روز شنبه به برتری نیروی هوای فضای روسیه بر شهپادهای اوکراین در دریای سیاه با کمک جنگنده‌های نسل چهار«سوخو-30 اس‌ام» خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری روز شنبه گزارش کردند که نیروی هوافضای روسیه با استفاده از جنگنده‌های «سوخو-۳۰» خود شهپادهای اوکراین را در دریای سیاه شکار می‌کند.

وبگاه «بالگرین میلیتری» نوشت، نیروهای هوافضای روسیه از جنگنده‌های سوخو-30 اس ام خود برای مقابله با شهپادهای اوکراین استفاده می‌کند. این جنگنده در هر رویارویی در دریا  پیروز است و عملاً پیروزی بر شهپادها را تضمین می‌‌کند.

ارتش روسیه ازاین نوع جنگنده برای نیروی دریایی خود استفاده می‌کند. این کشور به طور منظم از سوخو-۳۰علیه طیف متنوعی از شناورها، اعم از سرنشین دار و بدون سرنشین، استفاده می‌کند.

وزارت دفاع روسیه چندی قبل اعلام کرد که ۲ فروند سوخو-۳۰ به همراه چهار «میگ-۲۹» چهار شناور را منهدم کردند و۵۰ نظامی اوکراینی مستقر در آن‌ها کشته شدند.  

این جنگنده نسل چهار که با ناتو« فلانکر» شناخته می‌شود، دارای پیچیدگی قابل توجهی است.۱۵۰ جنگنده سوخو ۳۰ رادار قدیمی «بارس -۸۰» خود را کنار گذاشتند.

اینک این جنگنده مجهز به سامانه‌های راداری تخصصی، سیستم‌های ارتباطات رادیویی دقیق، سیستم شناسایی دقیق دوست ازدشمن، صندلی‌های پرتاب‌ کننده پیشرفته و مجموعه‌ای از سلاح‌های پیشرفته است. برد رادار این جنگنده ۴۰۰ کیلومتر و برد اسکن آن ۲۰۰ کیلومتر است. این جنگنده علاوه بر خاصیت مانور پذیری، قادر به سوختگیری هوایی است.

جنگ پهپادی بین روسیه و اوکراین در هفته‌‌های اخیر شدت گرفته است و هر دو طرف با انوع پهپاد به مواضع یکدیگر حمله می‌کنند.

اوکراین روز شنبه از بزرگترین حمله پهپادی روسیه به این کشور از شروع جنگ به این سو خبر داد. مقام‌های اوکراینی گفتند که در پی حمله بیش از ۷۰ پهپاد روسیه در ۲۴ ساعت گذشته به «کی‌یف» دست کم پنج نفر زخمی شدند. این موج از حملات پهپادی در ساعات اولیه روز شنبه شروع و هشدار حمله هوایی ۶ ساعت طول کشید. به دنبال این حمله، «ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف گفت که در این حمله پنج نفر از مجروح شدند و به ساختمان‌های شهر آسیب رساند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1584298

مهمترین اخبار ایران و جهان: