نیوز سیتی!
16 آذر 1402 - 18:54

جابری انصاری: 7 اکتبر پروژه دروغین زیباسازی اسرائیل را به چالش کشاند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه: صهیونیست‌ها با کمک رسانه‌های جریان اصلی، پروسه صلح در برابر زمین که باید برای آن هزینه می‌پرداختند را به پروژه دیپلماسی برای اسرائیل بدل کردند؛ یعنی شروع کردند به زیباسازی اسرائیل.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نشست «نورنیوز» با هدف بررسی نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در روایتگری جنگ غزه برگزار شد. در این میزگرد «حسین جابری انصاری» سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و «محمد خدادی» مدیرعامل اسبق ایرنا و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم حضور یافته و دیدگاه‌های خود را درباره چرایی و چگونگی تغییر جهت افکار عمومی نسبت به مساله فلسطین مطرح کردند.

 «حسین جابری انصاری» سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و «محمد خدادی» مدیرعامل اسبق ایرنا و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم با حضور در میزگرد نورنیوز، نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در روایتگری جنگ غزه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

جابری انصاری سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در تحلیل نقش رسانه‌ها در بیداری افکار عمومی جهان نسبت به مساله کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین و همراهی بی‌سابقه جهانیان در حمایت از مردم غزه و محکوم‌ کردن جنایات صهیونیست‌ها، گفت: نکته قابل توجه این است که همواره جدا از اینکه واقعیت و ابعاد آن چیست، آن تصویری که از واقعیت ارایه می‌شود بسیار اهمیت دارد.

دیپلمات اسبق افزود: بخش مهمی از مساله فلسطین در طول تاریخ، مساله تصویرسازی از این بحران بوده‌است؛ صهیونیست‌ها به واسطه حمایتی که از سوی قدرت‌های جهانی و رسانه‌های جریان اصلی دریافت می‌کنند، همواره روایت‌سازی و تصویر موردنظر خود را به عنوان روایت اصلی مطرح کرده و این مساله به یکی از چالش‌های اصلی تاریخ فلسطین بدل شده است.

او اذعان داشت: صهیونیست‌ها با کمک رسانه‌های جریان اصلی، پروسه صلح در برابر زمین که باید برای آن هزینه می‌پرداختند را به پروژه دیپلماسی برای اسرائیل بدل کردند؛ یعنی شروع کردند به زیباسازی اسرائیل. 

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای ۷ اکتبر این است که مساله فلسطین جان تازه‌ای گرفت. مساله اشغال که مساله کانونی فلسطین است در برابر چشمان جهانیان قرار گرفت و تصویرسازی‌ها نیز به خدمت آن درآمدند و  تمام پروژه زیباسازی اسرائیل در طول ربع قرن اخیر با چالش جدی مواجه شد.

وی گفت: از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که ۷ اکتبر ایجاد کرد این بود که پس از دو تا سه هفته، رسانه‌های جریان اصلی ناچار شدند برای حفظ اعتبار و تاثیرگذاری خود، از موضع یکجانبه به نفع اسرائیل فاصله بگیرد و بخشی از واقعیات را انعکاس دهد.

شبکه‌های اجتماعی در ماجرای جنگ غزه، رسانه‌های جریان اصلی را وادار به عقب نشینی کردند

خدادی مدیرعامل اسبق ایرنا با تاکید بر قدرت شبکه‌های اجتماعی در پوشش مظلومیت مردم فلسطین، گفت: نکته جالب توجه این است که حماس به دلیل تغییر ماهیت امکانات، ظرفیت بسیار بالایی در ثبت تصویر و ارایه واقعیت داشت.

وی افزود: قدرت شبکه‌های اجتماعی، قدرت مردم و قدرت ثبت و نشر تصویر، موجب شکست انحصار رسانه‌ای رژیم صهیونیستی شد و عملا رسانه‌های جریان اصلی را وادار کرد برای عقب نماندن از قافله به همراهی با شبکه‌های اجتماعی بپردازند.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1597310

مهمترین اخبار ایران و جهان: