نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 01:37

«شیر» تا 2 هفته دیگر به مدرسه می‌رود

قرار است از 2 هفته آینده، «شیر» راهی مدارس شود و 2 روز در هفته دانش‌آموزان از این نوشیدنی گوارا و پرخاصیت بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، خبرهای جدید رسیده است مبنی بر اینکه بالاخره سه هفته بعد از افتتاح طرح توزیع شیر در مدارس، همه دانش‌آموزان دبستانی می‌توانند این نوشیدنی گوارا و پرخاصیت را ۲ بار در هفته در مدرسه بنوشند.

آیین افتتاح طرح توزیع شیر رایگان روز ۲۶ مهر امسال(۱۴۰۲) در مدرسه شهید امیر کمندی ناحیه دو بهارستان برگزار شد و حالا بعد از یک هفته، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفته است «تا ۲ هفته دیگر توزیع شیر در کشور سراسری شده و ۲ روز در هفته و فقط برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی توزیع می‌شود».

* خواص شیر و یک دنیا هر نگفته

«شیر» سرشار از مواد غنی و خاصیت‌های متعدد است، آنقدر که هر چقدر از خواص متعدد و متنوع آن گفته شود، باز انگار، مواردی را فراموش کرده‌ایم. هم به حفظ پوستی لطیف، نرم و درخشان کمک می‌کند و هم بهترین منبع برای کلسیم است.

این نوشیدنی به دلیل پروتئین موجود در آن، به جلوگیری از درد عضلات کمک می‌کند و موجب عملکرد بهتر مغز، کاهش استرس و ایجاد آرامش اعصاب می‌شود. از سوی دیگر کمک به درمان بیماری‌های مختلف مانند بهبود بینایی، درمان دیابت، حفظ سیستم ایمنی بدن و عملکرد بهتر قلب است. 

شیر همچنین خطر ابتلا به انواع سرطان و ابتلا به آلرژی را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می‌کند.

* روزی که شیر روانه مدرسه شد

همین خاصیت‌های متعدد شیر بود که مسؤولان آموزش و پرورش را در سال ۱۳۷۹ را واداشت تا شیر را روانه مدرسه کنند؛ هر چند که در آن سال‌ها دایره تحت پوشش قرار گرفتن دانش‌آموزان کم بود اما همینکه این اقدام کلید خورد، اتفاق مبارکی بود.

در سال اول اجرای طرح شیر، ۱۰ هزار دانش‌آموز از نوشیدنی گوارا در مدرسه بهره‌مند شدند اما این عدد در سال‌های بعد رو به افزایش یافت تا جایی که کم‌کم همه دانش‌آموزان کشور را در برگرفت.

* وقتی شیر برای مدرسه رفتن با مشکل مالی مواجه شد 

کم‌کم شیر برای مدرسه رفتن با مشکل پولی مواجه شد و این شد که توزیع شیر با تأخیر و نصف و نیمه اجرا شد و در نهایت قطع شد. تا اینکه در مهر سال ۱۳۹۸ بعد از دو سال قطع شدن شیر مدرسه، معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیه‌ای، نحوه اجرای این طرح در آن سال را به انجمن صنایع فرآورده های لبنی ابلاغ کرد و مقرر شد در شیر در استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان،کرمان، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان توزیع شود.

این مدل توزیع شیر با ورود کرونا به کشور، ناقص ماند و با توجه به اینکه کلاس‌های درس هم به صورت مجازی تشکیل می‌شد، عملا خبری از شیر مدرسه نبود.

* شیر بالاخره از 2 هفته دیگر به مدرسه می‌رود

بعد از فروکش کردن کرونا و بازگشایی مجدد مدارس، همان کمبود بودجه موجب شد که مسؤولان آموزش و پرورش توزیع شیر را با اجرای طرح تغذیه رایگان برای 3 تا 5 میلیون دانش‌آموز در مناطق کمتر برخوردار اجرا کنند که همین طرح هم به دلیل همان مشکلات بودجه‌ای در تعداد محدودی از مدارس اجرا شد.

حالا امسال بالاتر از وزارت آموزش و پرورش یعنی خود رئیس‌جمهور پای طرح توزیع شیر در مدارس آمده است و حتی در زنگ آغاز سال تحصیلی، این خبر را اعلام کرد و ان‌شاءالله قرار است از 2 هفته دیگر همه دانش‌آموزان دبستانی 2 روز در هفته شیر بنوشند. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549498

مهمترین اخبار ایران و جهان: