نیوز سیتی!
08 آبان 1402 - 12:33

انتقال پساب به صنعت؛ راه فرار از کم‌آبی

انتقال پساب شهری به صنعت یکی از راه‌های جدی فرار از کم‌آبی در استان سمنان محسوب می‌شود که در دستور کار قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس- سپیده سیر: تولید در سمنان همواره با یک گرفتاری بزرگ به نام کمبود آب مواجه بوده؛ امری که سال‌ها جلوی رشد و توسعه صنعتی استان سمنان را گرفته و چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان هم از کمبود آب صنعتی گلایه می‌کند و مدعی است اگر سهم بخش صنعت از منابع آبی استان سمنان افزایش یابد، رشد قابل‌توجهی در استقرار واحدهای تولیدی رخ خواهد داد.

در سالیان گذشته، سیاست وزارت صمت بازگرداندن واحدهای تولیدی تعطیل به چرخه تولید بوده و به ادعای مسؤولان استان سمنان، ده‌ها واحد تولیدی در استان سمنان به چرخه تولید برگشته است؛ اما همه این‌ها یک نیازی جدی به نام آب دارند.

وزارت صمت و سازمان‌های تصمیم‌ساز زیرمجموعه آن برای امسال شاخص‌هایی را در زمینه راه‌اندازی واحدهای تعطیل تعریف کرده‌اند که امیدواریم محقق شود؛ اما استمرار تولید در صنایع سمنان، به منابع پایدار آبی نیازمند است.

بدیهی است که واحدهای تولیدی تعطیل مشکلات بسیار زیادی دارند و بخشی از این مشکلات در کنار مسائل مالی و اقتصادی، سرمایه در گردش، تملک بانک‌ها و . . .، به نبود آب موردنیاز بازمی‌گردد.

شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان از همراهی بسیار خوب بانک‌ها در واگذاری‌ واحدهای تولیدی تحت تملکشان در سالیان اخیر خبر می‌دهد و این اقدام مهم در کنار پیگیری‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، شمار زیادی از واحدهای تولیدی سمنان را در مسیر احیا قرار داده است.

با این همه، آمارها می‌گوید بخشی از واحدهای تولیدی واگذارشده از سوی بانک‌ها همچنان به تولید برنگشته و مسائل مربوط به این حوزه باید به‌طور جدی پیگیری شود؛ اما در همین بین، صاحبان برخی از این صنایع، دغدغه تأمین آب پایدار را دلیل تأخیر در اجرای پروژه‌های صنعتی عنوان می‌کنند.

به‌هرحال، مسؤولان می‌گویند امسال، سال خوبی در عرصه تولید خواهیم داشت؛ اما تنها مسأله اساسی پیش‌روی توسعه صنعتی استان سمنان، کمبود آب است و این مشکل باید رفع شود.

در چنین شرایطی، اگر در طرحی کوتاه‌مدت، پساب شهر سمنان به شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی سمنان انتقال یابد، بخش اعظمی از مشکلات رفع می‌شود و سپس باید به فکر اجرای طرح‌های بلندمدت و پایدارتری بود.

گرچه انتقال بین‌حوضه‌ای آب بسیار مهم است؛ اما کارشناسان اقتصادی عقیده دارند اگر پساب سمنان به شهرک صنعتی این شهر انتقال یابد، تا پنج سال مشکلات این شهرک‌ها رفع می‌شود و رونق بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

آنچه امروز بدیهی می‌نماید، این است که اگر موانع پیش پای تولید و واحدهای تولیدی رفع شود، شیب سرمایه‌گذاری به طرف استان سمنان بسیار زیاد خواهد بود.

مدیران صنعتی استان سمنان می‌گویند: نه‌تنها در شهر سمنان، بلکه در دیگر شهرهای استان سمنان آمادگی دارند تا پساب شهرها را به شهرک‌ها و نواحی صنعتی انتقال دهند تا بخش قابل‌توجهی از مشکلات صنعت رفع شود و این اقدام در روزهای اخیر استارت خورده است.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1555210

مهمترین اخبار ایران و جهان: