نیوز سیتی!
14 آبان 1402 - 21:08

کارشناس ارشد حقوق سیاسی: داوطلبان انتخابات مجلس مراقب جرائم انتخاباتی باشند

یک کارشناس ارشد حقوق سیاسی گفت: همه داوطلبان انتخاباتی باید قانون انتخابات را مطالعه کنند و بدان اشراف کامل داشته و مراقب جرائم انتخاباتی باشند.

دانیال سعیدی، کارشناس ارشد حقوق سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان، با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و تکاپوی داوطلبان انتخابات برای حضور در این عرصه مهم اظهار کرد: هر انتخاباتی در هر نقطه از جهان از یک‌سری بایدها و نبایدها پیروی می‌کند که باید در راستای عمل به قوانین به آنها توجه شود.

وی تصریح کرد: در علم حقوق، مسأله سیاست پروتکل‌ها و موازینی دارد که رعایت آنها بسیار مهم است. نظام و قواعد حاکم بر انتخابات در همین بستر تدوین می‌شود و همه باید عامل به آن باشند.

این کارشناس ارشد حقوق سیاسی گفت: فرایند کاملی برای انتخابات بررسی شده و در قالب قوانین انتخاباتی ارائه می‌شود که همه داوطلبان انتخاباتی باید مجری آن باشند و به همین خاطر است که برای تخلفات انتخاباتی نیز ضمانت اجرای مدنی و کیفری در نظر گرفته شده است.

سعیدی تصریح کرد: هر رفتاری که سلامت انتخابات را به مخاطره بیندازد، در همه جای دنیا جرم‌انگاری می‌شود و در ایران اسلامی نیز رفتارهای خارج از قانون انتخابات، جرم محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ برای پیشگیری و در ادامه برخورد با این جرائم انتخاباتی نیز در جهت اینکه ضمانت اجرای کیفری داشته باشد، همواره مواردی در نظر گرفته می‌شود که همه داوطلبان انتخاباتی باید از همین حالا این موارد را مطالعه کنند و بدان اشراف کامل داشته باشند.

این کارشناس ارشد حقوق سیاسی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم مقدم بر اقدامات ثانویه است و از این‌رو، توصیه جدی امروز ما به همه داوطلبان انتخاباتی این است که فضای مجازی را در عین اینکه نیاز جامعه خواهند دانست و از ظرفیت بسیار خوب آن بهره می‌برند، به‌عنوان یک ابزار خطرساز برای ایجاد جرائم انتخاباتی مدنظر قرار دهند.

سعیدی اضافه کرد: نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها باید برنامه و قابلیت‌های خودشان را نشان دهند و در جریان باشند که در صورت بروز تخلف، توسط مقام قضائی حتی امکان پیگرد قانونی آنها هم وجود دارد.

وی تصریح کرد: دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی شیوه تبلیغات انتخاباتی در قالب مجلد و کتاب‌های مختلفی تهیه و منتشر شده است و در بازار موجود است و نامزدهای انتخاباتی باید این کتاب‌ها را بخوانند؛ چراکه موظف به رعایت مفاد آنهستند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1562498

مهمترین اخبار ایران و جهان: