نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 09:21

چرا آمار سرطان در استان یزد بالاست؟

یک فوق تخصص خون و سرطان در استان یزد گفت: بالا بودن سرطان در استان به دلیل ثبت دقیق بیماری است، اما نباید از آمار بالای آن هراس داشته باشیم و اگر غربالگری در سایر استان‌ها همانند یزد صورت گیرد، رتبه یزد پایین می‌آید.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سرطان از جمله بیماری‌های شایع است که تاکنون افراد زیادی را سرتاسر جهان درگیر خود کرده، سرطان از آن دسته بیماری‌هایی است که از یک نقطه در بدن آغاز و در صورت تشخیص دیرهنگام، می‌تواند تمامی بدن فرد را درگیر کند.

 اگر چه نام این بیماری، همواره وحشت و ترس زیادی را برای بیمار و خانواده وی به همراه دارد، اما خوشبختانه پیشرفت‌هایی که در راستای درمان سرطان در سال‌های اخیر رخ داده، نقطه امیدی است برای غلبه بر آن. آنچه مهم است، داشتن شناخت و آگاهی کافی از این بیماری است.

سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور و ۲۵۰۰ نفر در استان یزد درگیر انواع سرطان می‌شوند و یزد نیز از جمله استانهای شاخص کشور در بحث ابتلا به سرطان است به طوری که نرخ سرطان در کشور ۱۷۳ نفر به ازای هز ۱۰۰ هزار نفر است و در استان یزد این آمار ۲۰۰ نفر ثبت شده که از میانگین کشوری بالاتر است.

دکتر محمد فرات یزدی، فوق تخصص خون و سرطان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این‌که آمار سرطان در یزد نسبت به بسیاری از شهر‌های دیگر بالاتر بوده و حتی می‌توان گفت که در رتبه اول کشور قرار دارد، اظهار کرد: بالا بودن سرطان در استان به دلیل ثبت دقیق بیماری است، ما قطعا باید به سمت پیشگیری بیماری سرطان برویم، اما نباید از آمار بالای استان یزد هراس داشته باشیم و اگر غربالگری در سایر استان‌ها همانند یزد صورت گیرد، رتبه یزد پایین می‌آید.

وی با بیان این‌که استان یزد به عنوان قطب درمان سرطان معرفی شده است، افزود: ۶۰ درصد بیماران استان یزد غیربومی‌ها هستند که دلیل آن هم پزشکان مجرب، امکانات خوب، ارزان بودن خدمات پزشکی و موارد تشخیص و درمان در این استان است.

این فوق تخصص خون و سرطان، تاثیر دخانیات، آلاینده‌ها و تغذیه نامناسب را در شیوع سرطان بسیار بالا دانست و گفت: عوامل ژنتیکی در سرطان خیلی تاثیر دارد، اما بدین معنا نیست هر که این ژن را دارد به سرطان مبتلا می‌شود بلکه عواملی نظیر دخانیات و آلایندگی هوا و تغذیه نامناسب سبب برانگیخته شدن سرطان می‌شود.

دکتر فرات با اشاره به این‌که با تشخیص زودهنگام سرطان قطعا می‌توانیم این بیماری را درمان کنیم، تصریح کرد: همه مراکز درمانی به ارائه غربالگری می‌پردازند، اما مرکز سلامت امید از سال‌های گذشته در بیمارستان صدوقی راه اندازی شده که غربالگری را در سطح بسیار خوبی انجام می‌دهد.

وی یزد را جزو مراکز بسیار مجهز و قابل اطمینان در زمینه درمان سرطان خواند و افزود: ساختمان جامع سرطان در بیمارستان شهید صدوقی وجود دارد که غربالگری و جراحی در آن انجام می‌شود و دارای ۲۴ تخت برای اطفال و ۳۶ تخت برای بزرگسالان وجود دارد که بیماران به صورت کاملا رایگان درمان می‌شوند.

دکتر فرات یزدی تاکید کرد: با وجود این، اگر امکانات کنونی سه برابر شود باز هم کمبود امکانات داریم چرا که آمار سرطان بالاست و بیماران در هر مرحله به مراقبت روحی و روانی نیاز دارند.

این فوق تخصص یزدی در ادامه با بیان این‌که  تولید دارو در داخل کشور زیاد بوده و شرکت‌های دارویی در این زمینه رشد و موفقیت داشته‌اند، اما کفاف بیماران را نمی‌دهد وگاهی به صورت ناگهانی دچار کمبود دارو می‌شویم و مجبور به واردات بسیاری از دارو‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: برخی دارو‌ها خیلی گران هستند، اما تاثیر چندانی ندارند و باید دور آن را خط بکشیم، اما دارو‌های اصلی باید در سطح کشور به موقع توزیع شود.

یکی از عوامل مهم که به نجات دادن زندگی افراد کمک می‌کند، تشخیص زود هنگام و به موقع سرطان است، که در این مسیر مطالعه و آگاهی بیشتر نسبت به انواع سرطان و روش‌های پیشگیری، خطر ابتلا به آن را کاهش می‌دهد و باید در صورت بروز مشکل در کوتاهترین زمان نسبت به درمان اقدام کرد.

پایان پیام/ب

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1608910

مهمترین اخبار ایران و جهان: