نیوز سیتی!
20 آبان 1402 - 12:02

توسعه روابط اقتصادی محور دیدارهای «صفری» با مقامات تاجیک

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور پیگیری توافقات سفر رسمی رئیس جمهور به تاجیکستان با تعدادی از مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مهدی صفری» معاون معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه رایزنی‌های خود با مقامات تاجیکستان، با «دلیر جمعه» وزیر انرژی و ذخایر آب و رئیس طرف تاجیکی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و «سعدی قادرزاده» رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی این کشور دیدار کرد.  

در دیدار معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان  آخرین وضعیت روابط در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

صفری بر اهمیت برگزاری نشست کمیسیون مشترک، بررسی وضعیت و چشم‌انداز همکاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی و اهمیت آن برای توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.

وی نقش شرکت‌های ایرانی در اجرای پروژه‌های زیربنایی تاجیکستان، از جمله ساخت سد و نیروگاه برق آبی «سنگتوده 2» و تونل «استقلال» را در توسعه اقتصادی این کشور را مهم دانست و بر لزوم تقویت تعاملات میان شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای همکاری در بخش نفت و گاز و به‌ویژه اکتشاف، استخراج و پالایش و برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی برای مدیران و کارشناسان تاجیک از سوی وزارت نفت کشورمان اعلام آمادگی کرد.

وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان نیز سفر رسمی «سید ابراهیم رئیسی» به تاجیکستان و نتایج مذاکرات روسای جمهور دو کشور را مهم ارزیابی کرد و از آمادگی «دوشنبه» برای برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در اوایل دی‌ماه سال جاری خبر داد.

وی همچنین از همکاری شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در اجرای پروژه‌های زیربنای تاجیکستان  قدردانی کرد.

در دیدار صفری با «سعدی قادرزاده» رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان نیز در مورد زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان تبادل نظر انجام شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر رسمی «سید ابراهیم رئیسی» به تاجیکستان و دیدار با همتای تاجیک خود و تاکید سران دو کشور بر توسعه همکاری‌های دوجانبه، به تشریح زمینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان و از جمله صادرات ماشین آلات، انتقال دانش فنی و فناوری‌های نانو، زیستی (بیو) و تجهیزات پزشکی پرداخت و بر لزوم ارائه مشوق‌ها و تسهیلات کشور سرمایه‌پذیر برای شرکت‌های خارجی سرمایه گذار تاکید کرد.

رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان نیز آخرین قوانین و مقررات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل حضور و فعالیت شرکت‌های خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور را تشریح و از حضور شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های زیربنایی در حوزه‌های مختلف کشورش استقبال کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1567898

مهمترین اخبار ایران و جهان: