نیوز سیتی!
19 آبان 1402 - 14:26

سرانه مطالعه کتاب در دماوند غیرقابل قبول است

امام جمعه دماوند با بیان اینکه سرانه مطالعه کتاب در دماوند غیرقابل قبول است، گفت: مسؤولان دماوند در پشتیبانی از کتابخانه‌ها کوتاهی نکنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، حجت‌الاسلام کاظم فتاح‌دماوندی امام جمعه دماوند در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته دماوند اظهار کرد: ۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است و این روز را گرامی می‌داریم و از همه تلاشگران عرصه کتاب تشکر می‌کنیم.

وی افزود: جوانان و نوجوانان و همه اقشار جامعه باید خود را با خواندن و بالا بردن آگاهی‌های مفید انس دهند و برای مطالعه شوق داشته باشند؛ کسب دانش و کتابخوانی می‌تواند ما را در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بالا ببرد و دین و دنیای ما را آباد کند.

امام جمعه دماوند تصریح کرد: ما اگر بخواهیم استقلال پیدا کنیم و خودکفا بشویم، باید مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهشی را تقویت کنیم و خواندن کتاب مقدمه پیشرفت و رشد ماست‌؛ بسیاری از معضلات اجتماعی و وجود برخی بزهکاری‌ها به خاطر ندانستن چگونه زیستن و آشنا نبودن با روش صحیح زندگی است.

فتاح‌دماوندی خاطرنشان کرد: زوج‌های جوان باید کتاب‌هایی در مورد همسرداری و فرزندآوری و پرورش فرزند بخوانند تا زندگی شیرین‌تری داشته باشند؛ متاسفانه سرانه مطالعه کتاب در شهرستان دماوند بسیار کم و غیرقابل قبول است و همه برای کتابخوانی و توسعه فرهنگ مطالعه باید تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: کتابخانه‌های مدارس و مساجد و دانشگاه‌ها باید آباد باشد و مسئولان در مورد پشتیبانی از کتابخانه‌ها کوتاهی نکنند؛ کتابخانه پیمان دماوند سال‌هاست نیمه کاره مانده، از استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اداره کل راه و شهرسازی تقاضا داریم با اختصاص اعتبار این کتابخانه را تکمیل و راه‌اندازی کنند.

امام جمعه دماوند افزود: از شهرداران و دهیارانی که از نویسندگان و از چاپ و نشر کتاب پشتیبانی مالی می‌کنند، سپاسگزاری می‌کنیم.

فتاح‌دماوندی بیان کرد: فضای بصری شهرها و روستاها باید همراه با انتقال مفاهیم ارزشی و محتوای آموزنده باشد و تبلیغ برای کتاب و کتابخوانی از مصادیق آن است؛ برگزاری مسابقات کتابخوانی در آموزش و پرورش در طول سال و تشویق دانش آموزان به کتاب خواندن، از راه‌های مفید ترویج کتابخوانی است.

وی تاکید کرد: باید کتابخوانی را در قالب‌های هنری، شعر و خط و نقاشی و سرود و تئاتر و عکس و فیلم بیشتر ترویج کنیم و در این زمینه منتظر تولید محتوایی هنرمندان دماوندی هستیم و وقف کتاب و وقف برای کتابخانه و ساختن کتابخانه و پشتیبانی مالی از آن از قدیم الایام در فرهنگ عمومی ما ایرانی‌ها از کارهای عام المنفعه و مفید محسوب می‌شد که باید ادامه پیدا کند.

پایان پیام/۶۷۰۱۵/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1567110

مهمترین اخبار ایران و جهان: