نیوز سیتی!
15 آبان 1401 - 10:38

تحلیل آشوب‌های اخیر

چند هفته­‌ای است که اعتراضات و تجمعاتی در برخی نقاط کشور در حال انجام است که نظم عمومی و امنیت جامعه را به مخاطره انداخته و فضای مدارس و دانشگاه­‌ها ملتهب را کرده، به راستی دلیل آشوب های اخیر چیست؟ خبرگزاری فارس ـ حسین معافی؛ چند هفته­‌ای است که اعتراضات و تجمعاتی در برخی نقاط کشور در حال انجام است که نظم عمومی و امنیت جامعه را به مخاطره انداخته و فضای مدارس و دانشگاه­‌ها ملتهب را کرده، تمرکز مسئولین و خدمتگزاران ناخواسته به حواشی این اعتراضات معطوف شده و مهم­تر از همه بدخواهان این کشور و نظام که از اقتدار و پیشرفت ایران در برخی زمینه­‌ها عصبانی هستند، از این فرصت­‌ها استفاده کرده و سعی در اختلاف افکنی و دمیدن در آتش این فتنه را دارند. خبرگزاری فارس ـ حسین معافیدشمنان ملت بزرگ ایران در جنگ نرم و رسانه­‌ای و با بزرگنمایی­‌هایی دروغین، در پی گسترش این اغتشاشات در بین جوانان، دانش­‌آموزان و دانشجویان هستند. البته مشکلات اقتصادی، کم­کاری برخی ارگان‌­های فرهنگی، جذاب نبودن برنامه­‌های رسانه ملی و روی آوردن به ماهواره‌ها و شبکه­‌های اجتماعی بیگانه­، نداشتن پلتفرم­‌های ملی قوی در فضای مجازی، اجرای برخی سیاست‌های غلط در امور فرهنگی و اجتماعی، بی­کاری و نا­امیدی جوانان از آینده، مهاجرت نخبگان از کشور، وجود فساد و اختلاس­‌ها در بعضی از سیستم­‌های اداری و بانکی، عدم نظارت دقیق و سلیقه‌­ای عمل کردن در حوزه‌­های مختلف، گوشه‌­ای از مواردی است که علیرغم پیشرفت­‌های زیادی که در کشور انجام شده، باعث نگرانی و اعتراض مردم و به ویژه جوانان است. در جنگ رسانه­‌ای باید با سلاح رسانه به مقابله پرداخت و استفاده از ابزار دیگر مؤثر و کارا نیست و جنگیدن با ابزار فیزیکی در برابر امواج نامرئی، کاری بیهوده است. باید در این جنگ رسانه­‌ای امواجی قوی­تر با طول موجی ریز­تر تولید کرد تا هم امواج دشمن را خنثی کند و هم نفوذ بیشتری داشته باشد. جوانان بدون در نظر گرفتن شرایط ساختار اجتماعی، کشور خود را با دیگر کشورها مقایسه می‌­کنند جوانان بدون در نظر گرفتن شرایط ساختار اجتماعی، کشور خود را با دیگر کشورها مقایسه می‌­کنندجوانان بدون در نظر گرفتن شرایط ساختار اجتماعی، کشور خود را با دیگر کشورها مقایسه می‌­کنندرشد سریع علم و تکنولوژی و توسعه فضای مجازی و شبکه‌­های اجتماعی مرز بین کشور­ها را از بین برده و همه کشورهای دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کرده است. وقتی که جوانان بدون ملاحظه و بدون در نظر گرفتن شرایط، فرهنگ و ساختار اجتماعی، کشور خود را با سایر جوامع دیگر مقایسه می‌­کنند بالطبع کاستی­‌ها و تفاوت­‌هایی را می­‌بینند و خواستار تغییر سریع وضع موجود می‌­شوند. همانطور که جامعه جهانی در حال رشد و پیشرفت علمی است، لازم است که کشور­های دیگر نیز برنامه­‌های خود را در زمینه­‌های مختلف، مطابق این رشد سریع تغییر داده و به بهبود اوضاع و رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنند. جوانان این تغییرات را از خانواده شروع کرده و به مدارس، دانشگاه‌­ها و جامعه نیز منتقل می‌­کنند. خانواده‌­ها و مدارس به ناچار و بر اساس حس اعتماد و احترام با این موضوع کنار آمده‌­اند ولی جامعه و محیط­‌های بزرگتر و دانشگاهی این تغییرات را به راحتی قبول ندارند و مقاومت می‌­کنند. خانوادهکم توجهی به نخبگان علمی و فارغ‌­­التحصیلان دانشگاهی و نا­امیدی از آینده، مهاجرت آنها را به دنبال داشته و باعث خروج سرمایه­‌های انسانی و مالی فراوانی از ایران شده است، تمایل به مهاجرت در دانش‌­آموزان نیز در سال‌­های گذشته بیشتر شده و این موضوع بسیار نگران کننده­‌ای است که باید به درستی و به فوریت مدیرت شود. نبود فضا­های مناسبی برای کرسی­‌های آزاد اندیشی و بیان دیدگاه‌­های موافق و مخالف و نداشتن برنامه­‌های مدونی برای بیان نقد­ها و حتی اعتراضات جوانان در مدارس و دانشگاه­‌ها، عدم پاسخگویی به شبهات و سئوالات مهم جوانان، عدم انعطاف و عدم پذیرش کاستی‌­ها و کمبود­ها باعث شده است که این اعتراضات به کف خیابان­‌ها و محوطه‌­های دانشگاه­‌ها کشیده شود و باعث شکسته شدن حرمت مدارس و دانشگاه­‌ها گردد. لزوم تغییر برنامه­‌های درسی مدارس با توجه به نیاز و شرایط فراگیران لزوم تغییر برنامه­‌های درسی مدارس با توجه به نیاز و شرایط فراگیرانلزوم تغییر برنامه­‌های درسی مدارس با توجه به نیاز و شرایط فراگیرانهمانطور که سرعت سریع علم و فناوری ظاهر زندگی انسان­ها را مانند اسباب و لوازم خانگی و خودرو­ها را تغییر داده، آموزش و یادگیری، برنامه­‌های درسی، قوانین حاکم بر جامعه نیز باید با همان سرعت اصلاح و تغییر مثبت داشته باشند. یکی دیگر از عواملی که جوانان را در روز­های اخیر تحت­ تأثیر قرار داده، عدم تغییر برنامه­‌های درسی مدارس و حتی دانشگاه‌هاست که باید با توجه به نیاز و شرایط فراگیران تغییر کند، اگر چه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تربیت همه جانبه و شش ساحتی در آموزش­ و­پرورش تأکید شده است ولی متأسفانه بسیاری از این ساحت‌­ها و قلمرو­ها نادیده گرفته می­‌شود و فقط به تربیت تک بعدی و دانشی اکتفا می‌کند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورشنبود امکانات آموزشی، ورزشی و پرورشی مناسب در مدارس نبود امکانات آموزشی، ورزشی و پرورشی مناسب در مدارسنبود امکانات آموزشی، ورزشی و پرورشی مناسب در مدارسعلاوه بر دانش، بعد مهارتی و نگرشی نیز باید در فراگیران تقویت شود و به استعداد­ها و توانایی­های دانش‌­آموزان نیز توجه جدی شود، وقتی دانش‌­آموزان با مهارت­‌هایی چون گوش دادن، تحمل شنیدن حرف مخالف، تاب­آوری، تفکر انتقادی، حل مسئله، صبر در مشکلات، سواد رسانه­‌ای ، سواد اجتماعی و .... را آشنا نباشند در آینده نیز با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد که نمونه­‌های آن را در هفته­های گذشته در اعتراضات شاهد بودیم. آن راگاهاً برنامه­‌های درسی نامناسب و اصلاح نشده و عدم همسویی برنامه‌­های درسی با نیاز و علایق فراگیران، غیر­کاربردی بودن برخی دروس و محتوا­ها و سایه سنگین کنکور و مؤسسات کنکوری بر آموزش کشور و نبود امکانات آموزشی، ورزشی و پرورشی مناسب در مدارس از جمله مواردی است که نارضایتی دانش‌­آموزان و خانواده­‌ها را به همراه داشته و مدارس را به محیط‌­های کسل‌­کننده تبدیل کرده و شادابی را از دانش­‌آموزان ما گرفته است. کنکورانتهای پیام
منبع: فارس
شناسه خبر: 831110

مهمترین اخبار ایران و جهان: