دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: یکی از زیر ساختهای رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری، اتصال شبکه ریلی شلمچه به بصره است.
آقای جهانبخش سنجابی گفت: میزان تجارت واقعی ایران با عراق ۱۲ میلیارد دلار است،که با اتصال راه آهن شلمچه به بصره، از بین بردن خود تحریمیهاt انجام معاملات با ترکیب ریال و دینار و بدون تعهد ارز (دلاری) میتواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
به گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، یکی از زیر ساختهای تامین زنجیره لجستیک، بسترهای حمل و نقل است که این بسترها شامل مسیرهای هوایی، دریایی، ریلی و جادهای میشود اتصال این راه آهن تاثیر زیادی بر فضای تجارت ما با عراق دارد.
به گفته آقای جهانبخش سنجابی، در بیشتر قسمتهای کشور ما و در بخشهای شمالی و عمق مرزهای شرقی عراق شبکه ریلی کشیده شده، اما علت عدم اتصال این چند کیلومتر شبکه ریلی، به بازی رقبای فرا منطقه و درون منطقهای باز میگردد، چون رقبا متوجه آثار مثبت اتصال این مسیر ریلی بر توسعه تجارت کشورما با عراق هستند.
فرا منطقهدرون منطقهایدبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: دستگاههای اقتصادی و امنیتی کشورهای رقبا در مقابل این اتصال مانع تراشی میکنند و با همکاری افرادی در بدنه کارشناسی عراق جلوی این اتصال را خواهند گرفت یا حداقل آن را به تاخیر میاندازند.
اقتصادیامنیتیبیشتر بخوانید
بیشتر بخوانیدهزینه ۱۰۰ میلیون دلاری برای احداث راه آهن شلمچه به بصرههزینه ۱۰۰ میلیون دلاری برای احداث راه آهن شلمچه به بصرههزینه ۱۰۰ میلیون دلاری برای احداث راه آهن شلمچه به بصرهسید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی معتقدند علاوه بر اینکه ساخت خط آهن شلمچه-بصره میتواند به تردد مسافری و زائران عتبات عالیات کمک کند، همچنین میتواند به جابه جایی کالا و صادرات به عراق نیز مؤثر باشد.
بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی معتقدند علاوه بر اینکهبه گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ترانزیت کالا به عراق خصوصا با توجه به ممنوعیت ترانزیت جادهای و تردد کامیونهای خارجی در این کشور، با استفاده از خط آهن شلمچه-بصره اثرگذاری بالایی خواهد داشت. عراق از واردکنندگان بزرگ غلات از روسیه و قزاقستان است که از بنادر شمالی امکان ترانزیت ریلی کالاهای اساسی به این کشور فراهم می شود.
باشگاه خبرنگاران جواناقتصادیصنعت ، تجارت و کشاورزی
شناسه خبر: 509554