نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی، علممحور است گفت: انگیزهها و تحرکات علمی که در تمدن اسلامی، نشان از آن دارد که جامعه علمی آن روز، محصول انگیزههایی است که شریعت و اسلام ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیتالله حبیبالله شعبانی بعد از ظهر امروز در مراسم «روز همدان» با اشاره به اینکه هر تمدنی پایههای خاص خودش را دارد، اظهار کرد: یکی از پایههای هر تمدنی، تلاش برای توسعه علم و هنر است و لذا تمدنی که بتواند به هر میزانی علم را توسعه دهد، موفقتر است.
وی با بیان اینکه در شروع تمدن اسلامی، اولین حرفی که پروردگار به پیامبر(ص) فرمود، «اقرا بسم ربک» بود، خاطرنشان کرد: این یعنی تمدن اسلامی با علم آغاز شده است، البته علمی که هدف و جهت دارد.
امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی، علممحور است، مطرح کرد: انگیزهها و تحرکات علمی که در تمدن اسلامی در قرون اولیه مشاهده میکنیم، نشان از آن دارد که جامعه علمی آن روز، محصول انگیزههایی است که شریعت و اسلام ایجاد کرده است.
وی به مقایسه ایران قبل و بعد از اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: قبل از اسلام، انسانهای بزرگی در این کشور زندگی میکردند اما ایران پس از اسلام، بسیار متفاوت است و افراد بزرگی چون بوعلی سیناها در آن رشد کردهاند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه اسلام جامعه را با علم، عقلانیت، تحقیق و اندیشه پیش برده است گفت: با آمدن کتابهای علمی بوعلی سینا، کتب درسی گذشته به فراموشی سپرده شدند.
وی با اشاره به اینکه امروز صرف افتخار به گذشته کافی نیست و باید مراقب باشیم در این جایگاه متوقف نشویم، یادآور شد: ملتی که چنین تمدن عظیم و دانشمندان بزرگی در علمهای مختلف داشته است، نباید در تکامل علوم متوقف شود و باید برای توسعه آن تلاش کند.
شعبانی با تاکید بر اینکه کشور ما استعدادهای عظیم علمی داشته و دارد، گفت: حضور این بزرگان در تاریخ اسلام و در کشور تاکیدی بر این اصل است که، ما میتوانیم.
وی تصریح کرد: در دورانی که اروپا آن روز در علم متوقف شده بود، اما در همان دوران، پزشکی در این کشور مثل بوعلی حضور داشت که در عرصههای مختلف اظهار نظرهای قوی دارد.
امام جمعه همدان با اشاره به اینکه بوعلی دارای شخصیتی خلاق و با انگیزههای پژوهشی بالا بود، عنوان کرد: تحرک علمی بوعلی سینا به قدری بود که بخشی از کتاب شفا را زمانی که از گرگان به سمت همدان در حرکت بود، سوار بر مرکب نوشته است.
وی با بیان اینکه حدود هزار سال در اروپا کتاب بوعلی سینا به عنوان مرجع علمی قابل استفاده بود، اظهار کرد: در قرن ۱۶، پزشکی آلمانی سوئیسی کتاب القانون را با این هدف آتش زد تا خود تبدیل به بنیان گذار طب جدید شود.
شعبانی با تاکید بر اینکه این اقدام یک توهم بود، گفت: هیچ تفاوتی بین طب سنتی و جدید وجود ندارد و هیچ کس نمیتواند خدمات طب جدید و تحقیقات عمیق طب سنتی را نادیده بگیرد.
وی یادآور شد: یکی از خوبیهای بوعلی سینا این بود که وقتی وارد علمی میشد، در روششناسیها اشتباه و خلط نمیکرد و لذا امروز طب سینوی و طب جدید به عنوان مکمل در کنار یکدیگر باشند.
انتهای پیام/ 3140/
شناسه خبر: 643310