نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1403 - 11:00

بی‌توجهی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به تالاب‌ها

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای برنامه مدیریت تالاب‌ها لنگ تصمیم مدیران استانی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، مسعود حاتمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه مدیریت تالاب‌های کهگیلویه و بویراحمد به تأیید سازمان محیط زیست رسیده و برای اجرای نیاز به تصویب در کارگروه امورزیربنایی استان دارد، اما 8 ماهی است که در اتاق‌های استانداری خاک می‌خورد.

وی عنوان کرد: تالاب‌های مورزرد و شرم درنگ زیلایی، برم الوان بهمئی و مجموعه کوه گل دنا به دلیل ویژگی‌های اکولوژیکی، موقعیت جغرافیایی، جاذبه‌های خاص و منحصر به فرد می‌تواند نقش مهمی در تامین معیشت جوامع محلی بواسطه توسعه گردشگری پایدار و جامعه محور داشته باشند.

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب‌ها از سال گذشته اقدام به تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوزه آبریز برای سه تالاب برم الوان، مورزرد و شرم درنگ زیلایی با همکاری تمام ذینفعان اعم از دولتی، خصوصی و جوامع محلی حاشیه تالاب‌ها کرده است.

وی افزود: تدوین و اجرای این برنامه‌ها می‌تواند ضمن حفاظت از تالاب‌های استان، چارچوبی برای مدیریت بهره برداری خردمندانه و مسئولانه با همکاری همه ذینفعان در تالاب‌های استان فراهم می‌آورد.

حاتمی تصریح کرد: در این راستا برنامه مدیریت تالاب‌های استان با محوریت گردشگری جامعه محور و توسعه الگوهای نمونه گردشگری طبیعت محور تالابی و حمایت از معیشت‌های پایدار جوامع محلی در سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصویب و برای اجرا  به استان ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این مصوبه برای اجرا نیاز به تصویب در کارگروه امور زیر بنایی استان دارد که علی‌رغم گذشت 8 ماه از ابلاغ این مصوبه از طرف سازمان حفاظت محیط زیست، متأسفانه در اتاق‌های استانداری کهگیلویه وبویراحمد خاک می‌خورد و همچنان چشم انتظار و بلاتکلیف است.   

به گزارش تسنیم، تالاب‌ها یکی از پیچیده‌ترین و غنی‌ترین اکوسیستم‌های جهان هستند که برای بقای بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری از جمله انسان ضروری بوده و خدمات و کارکردهای فراوانی نظیر کنترل سیلاب، تعدیل و تصفیه آب و هوا،کنترل فرسایش خاک، تأمین معیشت پایدار جوامع محلی، گردشگری و غیره را فراهم یا ایجاد می‌کند که یکی از خدمات و کارکردهای مهم اکوسیستم‌های تالابی گردشگری پایدار و جامعه‌محور است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1710254

مهمترین اخبار ایران و جهان: