نیوز سیتی!
17 اسفند 1401 - 03:06

گفتگوی رئیس جمهور آمریکا با سلطان هیثم، پادشاه عمان

رئیس جمهور آمریکا با سلطان هیثم، پادشاه عمان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با سلطان هیثم، پادشاه عمان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

کاخ سفید با اعلام این خبر گفته است که دو طرف درمورد مسائل خاورمیانه گفتگو کردند. جزئیات بیشتری از گفتگوی مقامات ارشد عمان و آمریکا اعلام نشده است.

کاخ سفید در بیانیه خود درباره گفتگوی بایدن و سلطان هیثم گفت: «این دو رهبر باردیگر بر روابط تاریخی دیرینه بین کشورها و مردم دو طرف تأکید کردند.»

در این بیانیه همچنین آمده است:: «بایدن از سلطان هیثم بخاطر رهبری و حمایت از آتش بس در یمن تشکر کرده است.»

علاوه بر این، در بیانیه گفتگوی سران عمان و آمریکا آمده است که بایدن همچنین از تصمیم اخیر عمان برای باز کردن فضای هوایی خود برای همه هواپیماهای غیرنظامی اسرائیل استقبال کرد.

در این بیانیه گفته شده است که هر دو رهبر متعهد به تقویت مشارکت استراتژیک، تقویت فرصت های تجاری و همکاری در زمینه انرژی پاک و ایمن شدند.

چند ماه پیش طبق اعلام آکسیوس، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کردند که عربستان سعودی ماه ژوئیه گذشته به شرکت‌های هواپیمایی صهیونیست اجازه داده است تا از حریم هوایی این کشور در پروازها به سمت شرق و هند و چین استفاده نمایند اما چنین اجازه‌ای در آن زمان از سوی عمان داده نشد. بنا به گفته این مقامات، دولت بایدن از ماه ژوئیه گذشته سعی دارد عمان را برای گشودن حریم هوایی خود به روی شرکت‌های هواپیمایی رژیم صهیونیستی قانع کند اما مسقط موضوعات دوجانبه و مطالباتی را مطرح می‌کند و تاکنون با این امر در ابتدا مخالفت کرد و اکنون با خواسته واشنگتن همراهی می کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1080454

مهمترین اخبار ایران و جهان: