نیوز سیتی!
18 بهمن 1401 - 17:47

تاکید رئیس جمهور ازبکستان بر توسعه همکاری‌های همه جانبه با چین

رئیس‌ جمهور ازبکستان در دیدار با سفیر چین در تاشکند بر اهمیت تعمیق همکاری همه جانبه با پکن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس‌ جمهور ازبکستان در دیدار با «جیانگ یان» سفیر چین در این کشور بر اهمیت تعمیق همکاری همه جانبه با چین تاکید کرد.

«میرضیایف» در شهر «تاشکند» با «جیانگ یان» سفیر چین در این کشور که ماموریت دیپلماتیک خود را در این کشور به پایان می‌رساند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در این دیدار با رضایتمندی بر فعالیت پرثمر سفیر در تحکیم روابط دوستی و شراکت راهبردی همه جانبه ازبکستان و چین تاکید کرد.

در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی سفر رسمی «شی جین‌ پینگ» رئیس‌ جمهور چین به ازبکستان برگزار شد.

طی چند سال گذشته مبادلات بازرگانی دو برابر رشد داشته و تعداد پروژه‌ها و شرکت‌های مشترک 3 برابر افزایش یافته است. پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری و زیربنایی در دست اجراست. همکاری عملی برای پیشبرد پروژه ساخت خط ریلی «چین - قرقیزستان – ازبکستان» آغاز شده است.

همچنین تبادلات فرهنگی توسعه یافته و برنامه‌های مهمی در زمینه‌های آموزش، بهداشت، باستان‌شناسی، گردشگری و دیگر ابعاد اجرا می‌شود.

در این دیدار بنابه حکم رئیس جمهور ازبکستان برای سهم شخصی در دستیابی به یک سطح جدید همکاری‌های دوجانبه به سفیر «جیانگ یان» نشان عالی دولتی ازبکستان «نشان دوستی» اهدا شد.

چین بزرگ‌ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است. هم اکنون در ازبکستان بیش از 700 شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد این کشور فعالیت می‌کنند.

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1025498

مهمترین اخبار ایران و جهان: