نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 12:55

فاز ۱۴ پارس جنوبی تجسم اراده ملت ایران است

بوشهر- رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه فاز ۱۴ ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است، گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی تجسم اراده ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز فتاح صبح پنجشنبه در افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار داشت: با همت بلند و همت بزرگ متخصصان داخلی شاهد تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه با تمام توان برای توسعه زیرساخت‌ها و اجرای پروژه‌ها استفاده می‌شود اضافه کرد: همه امکانات بنیاد مستضعفان در خدمت دولت است.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه فاز ۱۴ ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است، گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی تجسم اراده ملت ایران است. این پروژه در استاندارد بین‌المللی است.

وی بیان کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی در بالاترین سطح دانش در سطح جهانی است و شاهد مدیریت یکپارچه در خشکی و دریا هستیم.

فتاح با اشاره به اجرای اقتصادی این پروژه تاکید کرد: این پروژه ظرف یک سال می‌تواند سرمایه‌گذاری‌ها را برگرداند و در ادامه برای کشور سودآفرین باشد.

مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی صبح پنجشنبه با حضور رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت در جنوب استان بوشهر برگزار شد.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در آستانه بهره‌برداری است.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود. بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل ۴ سکوی گازی (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد.

بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از تولیدکنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به دیگر پالایشگاه‌های مشابه رکورد جدیدی در استفاده از توانمندی‌های داخلی نشان می‌دهد.

با راه‌اندازی کامل این پالایشگاه بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1067910

مهمترین اخبار ایران و جهان: