نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 14:32

کارگروه ملی مدیریت چرای دام و ساماندهی کوچ برگزار شد

جلسه ویدئوکنفرانس کارگروه ملی مدیریت چرا برای تنظیم تقویم کوچ بهاره عشایر در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌ریزی برای مدیریت چرای دام و ساماندهی کوچ در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جلسه ویدئوکنفرانس مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ بهاره گفت: با توجه به خشکسالی و تغییرات اقلیمی و به دنبال آن کمبود علوفه، ساماندهی و مدیریت کوچ عشایر در اولویت سازمان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و امور عشایری کشور قرار دارد و برای جلوگیری از تخریب مراتع باید دستورالعمل صادره از سوی دفتر امور مراتع به جد مورد توجه قرار گیرد.

وی به تدوین دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل با هدف حفظ منابع پایه، حفظ ذخایر ژنتیکی، تقویت پوشش گیاهی، ساماندهی کوچ و جلوگیری از فشار مضاعف بر عرصه‌های مرتعی تدوین و به تمام استان‌های کشور ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ را کم‌هزینه‌ترین پروژه برای حفظ و صیانت از پوشش گیاهی مراتع عنوان کرد و اظهار داشت: اگر همکاری‌های لازم از سوی دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان امور عشایر، شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت امور دام در راستای تأمین نهاده و جلوگیری از چرای زودرس انجام شود، بهترین فرصت را برای احیا و اصلاح مراتع خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: اغلب سطح مراتع کشور به علت چرای بی‌رویه و زودهنگام، عدم رعایت فصل و مدت چرا و چرای دام بیش از ظرفیت مراتع دچار تخریب شده از گیاهان نامرغوب پوشیده شده است.

بهزاد گفت: از ۸۴.۸ میلیون هکتار سطح مرتع کشور ۷.۲ میلیون هکتار مراتع متراکم و خوب، ۲۱.۴ میلیون هکتار مراتع نیمه متراکم و متوسط و ۵۶.۲ میلیون هکتار مراتع کم تراکم و ضعیف را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: تخریب مراتع نه تنها بر دامداران اثر می‌گذارد بلکه منابع آب و خاک نیز در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1050598

مهمترین اخبار ایران و جهان: