نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 15:34

مسکو: باخموت، کلید پیشروی در دونباس است

وزیر دفاع روسیه گفت تصرف شهر «باخموت» در شرق اوکراین امکان حمله بیشتر در منطقه دونتسک را فراهم می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه سه‌شنبه (هفتم مارس) گفت که تصرف شهر صنعتی باخموت در شرق اوکراین کلید آغاز حمله بیشتر در منطقه بزرگتر دونتسک است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شویگو در جریان نشست با مقامات نظامی روسیه گفت: این شهر یک مرکز دفاعی مهم برای نیروهای اوکراینی در دونباس است. تصرف آن امکان عملیات‌های تهاجمی بیشتر در عمق خطوط دفاعی نیروهای مسلح اوکراین را فراهم می‌کند. 

در بحبوحه درگیری‌های شدید روزهای اخیر در باخموت که با پیشروی نیروهای روسیه همراه بوده، روزنامه بیلد دیروز (دوشنبه) به نقل از منابع دولتی اوکراین از کشمکش داخلی بین ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و ژنرال والری زالوژنی فرمانده نیروهای مسلح این کشور در خصوص این نبرد خبر داد.

منابع دولتی اوکراین به این روزنامه آلمانی گفتند که زالوژنی هفته‌ها پیش خواستار عقب‌نشینی از باخموت شهر کلیدی در دونتسک دونباس شده بود. با این حال، رئیس‌جمهور اوکراین این شهر را سنگر اعلام و از عقب‌نشینی خودداری کرد. 

طبق این گزارش، واشنگتن از اواخر ژانویه از زلنسکی خواسته از این شهر عقب بکشد و بر آمادگی برای مقابله با ضد حمله ادعایی بزرگ از سوی مسکو در بهار با استفاده از تسلیحات ارائه شده غرب تمرکز کند اما رئیس‌جمهور اوکراین بیم آن را دارد که این اقدام باعث ضربه روحی شود. 

پیش‌تر، «ولودمیر نازارنکو» معاون فرمانده گارد ملی اوکراین گفت که نیروهای روس هنوز از رودخانه‌ای که در باخموت قرار دارد عبور نکرده‌اند و مرکز شهر همچنان در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد. وی که با شبکه کی‌یف ۲۴ مصاحبه می‌کرد، افزود: «هر ساعت در باخموت شبیه جهنم است. دشمن از یک هفته پیش موفقیت‌هایی را در شمال و شمال غرب به دست آورده است».

رکن اطلاعاتی ارتش انگلیس نیز شنبه (چهام مارس) اعلام کرد نیروهای اوکراینی با فشار شدید و فزاینده از طرف ارتش روسیه برای دفاع از باخموت مواجه هستند. ارتش انگلیس اعلام کرد دو پل کلیدی در باخموت تخریب شده‌اند و افزود مسیرهای تدارکاتی تحت کنترل اوکراین به خارج از شهر به طور فزاینده‌ای محدود شده است. 

پیش‌ از آن هم ارتش اوکراین و موسسه مطالعات جنگ تایید کردند نیروهای روسیه در داخل شهر اوکراینی باخموت در حال پیشروی هستند. طبق گزارش‌ها، با پیشروی نیروهای روسیه در شهر باخموت، یأس و ناامیدی در بین مقام‌های اوکراینی برای حفظ این شهر رو به افزایش است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1079454

مهمترین اخبار ایران و جهان: