نیوز سیتی!
21 بهمن 1401 - 06:40

وعده اسولکی به اوکراین درباره جنگنده های میگ ۲۹

نخست وزیر اسلواکی متعهد شده است که موضوع تحویل جنگنده های MiG-۲۹ به اوکراین را بررسی و درباره آن مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ادوارد هگر»، نخست وزیر اسلواکی اعلام کرد که درخواست رئیس جمهور اوکراین «ولودیمیر زلنسکی»، برای تحویل جنگنده‌های میگ -۲۹ و سایر تسلیحات مورد نیاز به اوکراین را بررسی می‌کند.

هگر گفت که زلنسکی در دیدار خود در بروکسل در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اروپا، او را از آخرین تحولات اوکراین و خطر تهاجم شدیدتر نیروهای روسیه در هفته‌های آینده مطلع کرده است.

نخست وزیر اسلواکی همچنین گفت: «زلنسکی از ما کمک خواست. درخواست هواپیمای میگ -۲۹ کرد. من به او گفتم که در داخل کشور درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد و مردم از نتایج این مذاکرات مطلع خواهند شد.»

نخست وزیر اسلواکی همچنین گفت که مذاکرات در مورد کمک نظامی بیشتر به اوکراین ادامه خواهد یافت و افزود که این مداکرات شامل مذاکرات در سطح اروپا نیز می‌شود، زیرا هواپیماهای MiG-۲۹ توسط اسلواکی به عنوان بخشی از مکانیسم اتحادیه اروپا تأمین می‌شود.

هگر گفت که مذاکرات آتی نشان خواهد داد که چه زمانی جت‌های جنگنده به اوکراین تحویل داده می‌شود. نخست وزیر خاطرنشان کرد که زلنسکی همچنین خواستار تجهیزات نظامی و هواپیماهایی شده است تا با استفاده از آنها بتواند از شهرهای اوکراین در برابر گلوله باران روسیه محافظت کند و این موضوع نیز مورد بحث و بررسی قرا خواهد گرفت.

پیش از این، رئیس شورای اروپا اعلام کرده بود که با توجه به حساس بودن هفته‌های آتی در جنگ اوکراین، حمایت از این کشور باید تداوم داشته باشد. «شارل میشل» رئیس شورای اروپا همچنین اعلام کرد که دهمین دور تحریم‌های ضد روسیه اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی است.

رئیس شورای اروپا در ادامه مدعی شد که دارایی‌های بلوکه شده روسیه در اتحادیه اروپا باید به طور عادلانه به منظور بازسازی اوکراین به کار گرفته شود.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا، هفته‌های پیش رو را برای اوکراین تعیین کننده دانست و به همین بهانه تاکید کرد که اروپا باید تا حد امکان به حمایت خود از این کشور ادامه دهد.

ساعاتی پیش نیز «روبرتا مِتسولا»، رئیس پارلمان از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست کرد که ارتش اوکراین را به جنگنده و سامانه‌های موشکی دوبرد تجهیز کنند.

متسولا این اظهارات را در دیدار با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور بیان کرد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد کشورهای شورای اروپا موافقت کردند که بسته کمک نظامی و مالی جدیدی به ارزش ۵۴۵ یورو به اوکراین ارسال کنند.

به گفته بورل اتحادیه اروپا تاکنون نزدیک به ۳.۶ میلیارد یورو به دولت و ارتش اوکراین کمک مالی و نظامی کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1030854

مهمترین اخبار ایران و جهان: