نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 10:37

بقعه امامزاده ابراهیم «بابابزرگ» در دلفان ثبت ملی شد

خرم‌آباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از ثبت ملی بقعه امامزاده ابراهیم «بابابزرگ» در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بقعه امامزاده «بابابزرگ» از جمله بناهای تاریخی شهرستان دلفان است که از نظر معنوی و فرهنگی در لرستان و استان‌های هم‌جوار، شناخته شده است.

وی اظهار کرد: بقعه امامزاده «ابراهیم» معروف به «بابابزرگ» از بقاع متبرکه‌ای است که در ۶۵ کیلومتری شهر نورآباد قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت‌گرفته این بنا به شماره ۳۳۹۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، افزود: بقعه «بابابزرگ» در شهرستان دلفان بخش «کاکاوند» غربی و دهستان «ایتیوند جنوبی» واقع شده و به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در شمال استان لرستان پذیرای گردشگران زیادی از استان‌های هم‌جوار کرمانشاه، همدان، ایلام و … است.

حسن‌پور به معماری خاص این بقعه اشاره کرد و گفت: بنای بقعه «بابابزرگ» از لحاظ معماری شامل دو بناست که بنای اصلی مقبره امامزاده «ابراهیم» است که ساخت آن مربوط به دوره صفوی بوده و در دوره قاجاریه و دوره معاصر نیز مرمت‌هایی روی آن صورت‌گرفته است.

وی گفت: مردم منطقه و استان‌های هم‌جوار به‌واسطه کرامات «بابابزرگ» به آن اعتقاد فراوانی دارند و مردم لک زبان، اعتقاد و احترام خاص خود به این امامزاده را در ادبیات و اشعار لکی خود به‌وفور نشان داده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1470754

مهمترین اخبار ایران و جهان: