نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 07:57

واکنش منفی وزارت خارجه آمریکا به کودتا در گابن

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تحولات گابن و وقوع کودتا در این کشور آفریقایی با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تحولات گابن و وقوع کودتا در این کشور آفریقایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ما در مورد تحولات گابن بسیار نگران هستیم.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود با واکنشی منفی نسبت به تحولات گابن افزوده است: «ما از مقامات گابن می‌خواهیم که اعضای دولت را آزاد کنند، امنیت آنها را تضمین کنند و حکومت غیرنظامی را برقرار کنند. ما از همه بازیگران در گابن می‌خواهیم که خویشتن داری کنند و به حقوق بشر احترام بگذارند.»

آمریکا در این بیانیه تاکید کرده است که ما از همه بازیگران در گابن می‌خواهیم تا نگرانی‌های خود را از طریق گفتگو به طور مسالمت آمیز برطرف کنند. ما با نگرانی به عدم شفافیت و گزارش‌های بی‌نظمی پیرامون انتخابات گابن اشاره می‌کنیم.

روز گذشته نیز کاخ سفید ادعا کرده بود که ایالات متحده نگران تلاش نظامی برای تصاحب قدرت در گابن است! کاخ سفید در این خصوص مدعی شد: آمریکا از مردم آفریقا در تلاش برای دموکراسی حمایت خواهد کرد! نگران وضعیت گابن هستیم! اوضاع را زیر نظر داشته و قصد داریم از دموکراسی حمایت کنیم!

به گزارش آژانس فرانس پرس، «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: ما این موضوع را از نزدیک زیرنظر داریم و به انجام هر کاری در حمایت از آرمان‌های دموکراتیکی که توسط مردم آفریقا ابراز می‌شود، ادامه خواهیم داد!

پیش از این نیز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای وقوع کودتا در گابن را محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای در این ارتباط اعلام کرد: از سران کودتا در گابن می‌خواهم در گفتگوهایی برای حفظ ثبات و اطمینان از احترام به حاکمیت قانون شرکت کنند. «آنتونیو گوترش» در این بیانیه کودتا در گابن را محکوم کرد و از همه طرف‌های مرتبط خواست از خود خویشتنداری نشان داده و وارد گفتگو شوند. این مقام از ارتش در گابن خواسته است تا مصونیت رئیس جمهور و خانواده اش را تضمین کند.

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تحولات اخیر در گابن را از نزدیک و با دقت دنبال می‌کنیم. امیدواریم صلح و ثبات در این کشور دوباره برقرار شود.

در ادامه تحولات قاره آفریقا، خبرگزاری فرانسه صبح چهارشنبه اعلام کرد گروهی از نظامیان کشور گابن با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کردند که نتیجه اعلامی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باطل و تمام نهادهای دولتی منحل می‌شوند.

انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن روز شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور ساعاتی پس از برگزاری آن اعلام کرد که «علی بونگو» ۶۴ ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب ۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات شده و برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور گابن خواهد بود.

مخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا و کشورهای تحت مستعمره فرانسه در ۳ سال گذشته است. آخرین کودتای نظامی در آفریقا مربوط به کشور نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.

علی بونگو ۶۴ ساله در انتخابات ۲۶ آگوست برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور گابن انتخاب شد. بونگو این پُست را در سال ۲۰۰۹ از پدرش «عمر بونگو» تحویل گرفته بود.

عمر بونگو طی بیش از ۴۱ سال بر گابن حکومت کرد.

گابُن کشوری در غرب آفریقای مرکزی است که در کنار خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است.

گابن از سال ۱۸۸۶ از مستعمرات استوایی فرانسه در آفریقا بود که ۱۷ آگوست ۱۹۶۰ استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1478110

مهمترین اخبار ایران و جهان: