نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 10:53

آغاز رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در بلاروس

رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی با حضور 2 هزار و پانصد نیروی نظامی از کشورهای عضو در بلاروس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، مراسم افتتاحیه رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در قلعه «برست» با 5 تمرین مشترک ویژه از اول سپتامبر در بلاروس برگزار شد.

«ایمانگلی تاسماگامبتوف» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، به طور رسمی رزمایش «برادری رزمایش-۲۰۲۳» را افتتاح کرد.

۲.۵ هزار نفر از نیروهای نظامی ملی بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان در یک آرایش نظامی در این رزمایش شرکت کردند.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در گفت‌وگو با شرکت کنندگان در این رزمایش‌ها به وضعیت دشوار بین‌المللی موجود، اشاره کرد.

وی گفت: کانون‌های تنش جدید در مناطق مختلف جهان در حال ظهور هستند، درگیری‌های قدیمی تشدید می‌شوند. یکی از ویژگی‌های این تمرینات، پیچیدگی آنها است. برای اجرای موفقیت آمیز عملیات امروز، استفاده از مولفه نظامی کافی نیست.

دبیرکل سازمان مذکور خاطرنشان کرد: یک رویکرد سیستماتیک مورد نیاز است که ارتباط نزدیک و تعامل طیف وسیعی از نیروها و وسایل را فراهم کند.

تاسماگامبتوف گفت: چالش‌ها و تهدیدهای جدید امنیت تا حد زیادی شکل رویداد آینده را تعیین کرده است. 

وی ابراز اطمینان کرد: تقویت نیروی واکنش سریع جمعی مهمترین شرط برای حفظ منافع حیاتی تامین امنیت کشورهای عضو سازمان و ایجاد سیستم امنیت یکپارچه و غیرقابل تقسیم در سطح منطقه است.

معاهده امنیت جمعی در 15 می سال 1992 در تاشکند از سوی سران ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان (این کشور در سال 2012 میلادی پیمان امنیت جمعی را ترک کرد) به امضا رسید.

همچنین در سال 1993 میلادی کشورهای آذربایجان و گرجستان (هر دو این کشور در سال 1999 سازمان مذکور را ترک کردند) اما بلاروس به این سازمان پیوست.

در 14 می سال 2002، شورای امنیت جمعی در جلسه‌ای در مسکو تصمیم گرفت که سازوکارها و ساختارهای همکاری بین کشورهای عضو معاهده امنیت جمعی را به یک سازمان بین المللی منطقه «سازمان پیمان امنیت جمعی» تبدیل کند و به آن وضعیت مناسب بدهد.

در 18 سپتامبر سال 2003 منشور سازمان پیمان امنیت جمعی لازم الاجرا شد. سازمان پیمان امنیت جمعی شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1480998

مهمترین اخبار ایران و جهان: