نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 13:56

حال رئیس دولت سابق از حرف‌های تکراری بد نشد؟

حسن روحانی با دو توهم مخصوص به خود دوباره به پشت تریبون آمده و سخن پراکنی می کند. اولین توهم سوخته وی احیای برجام و رویایی است که به جامعه ایران به اسم وعده های مختلف فروخت و کشور را با توقف روبرو کرد.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - جهان نیوز نوشت: نشست خبری رئیس جمهوری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد. در این نشست خبری نکته قابل توجه حضور خبرنگاران منتقد دولت از جناح مخالف بود که نوع سئوالات خود را نیز با کلیدواژه‌هایی چون التهاب و تنش و القاسازی این موارد در جامعه طرح کردند و به خوبی نشان دادند که چه دستورالعملی را دنبال می کنند. اما رئیس جمهور در این نشست خبری به سئوالات اصحاب رسانه به خوبی پاسخ گفت. این نشست خبری تمام نشده بود که از سوی دیگر خبری مبنی بر اظهار نظر «حسن روحانی» رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره برجام منتشر شد. اظهاراتی که بازهم بوی نای تکرار 8 سال دولت روحانی را می داد و آنهم چیزی نبود جز رویای احیای برجام که وی در دولت خود با به بن بست کشیدن بسیاری از حوزه‌های مختلف دنبال کرد و نه تنها به آن نرسید بلکه همه چیز کشور را منوط به برجام کرد، حتی آب خوردن مردم، محیط زیست و ازدواج و اشتغال جوانان را!

حالا بعد از دو سال اقدامات دولت سیزدهم بازهم به بهانه دیگری حسن روحانی به پای تریبون آمده است و موضوع نخ نما شده برجام را پیش کشیده است تا بازهم تاکتیک دوباره حرف درمانی را به کار بگیرد؛ موضوعی که دیگر برای مردم نه تنها جذابیتی ندارد بلکه جامعه از تکرار صدباره آن دچار بدحالی می‌شود.

البته خودنمایی تازه روحانی که حالا به دولت انتقاد می کند چرا برجام را احیا نکرده است بیشتر به نظر می رسد که به رویداد انتخابات مجلس آتی باز می گردد، وگرنه باید این سئوال را از خود روحانی پرسید که درحالی که همه چیز کشور را معطل برجام کرده و بود و دستکم 6 سال فرصت داشت و با اروپا و غرب و شرق مذاکره کرد،‌ چرا برجام را احیا نکرد و به وعده های افسانه ای خود درباره برطرف شدن یکباره تحریم‌ها جامه عمل نپوشاند.

این درحالی است که دولت سیزدهم از زمانی که زمام امور را بر عهده گرفته است،‌ در بخش‌های مختلف به صورت فعال و پویایی اقدام کرده است و در حوزه بین الملل بویژه تجارت خارجی به اهداف خاصی دست یافته است و در آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کشورهای مختلف کارنامه خوبی به ثبت رسانده است.

کم کاری دولت روحانی در بخش‌های مختلف اقتصادی تا جایی بوده است که حالا بعد از دو سال صدای «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در آمده است و دولت‌های حسن روحانی را «دوره معطلی اقتصاد» ایران نامیده است.

وی با بیان اینکه دولت قبل اکثر فرصت‌های ۸ ساله کشور را معطل کشورهای خارجی نگه داشت، گفت: «از ساخت نیروگاه تا حل مساله آب مردم در گرو مسائل خارجی بود.»

در سال دوم هنوز رئیس جمهور و وزرای دولت سیزدهم از خرابی‌های دولت‌های روحانی به علت بی عملی و قصور مدیریتی با بهانه احیای برجام سخن می گویند اما وی هنوز رویای احیای برجام را در سر دارد. این در شرایطی است که آیت الله رئیسی در نشست خبری اخیر خود به خوبی مطرح کرد که غرب از میز مذاکره رفته و بعد درخواست داده که دوباره به میز مذاکره بازگردد و هیچگاه ترک میز مذاکره از سوی طرف ایرانی صورت نگرفته است.

نگاهی به خبر ثبت نام افرادی چون «محمدباقر نوبخت»‌ سخنگو و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به خوبی چرایی آفتابی شدن حسن روحانی را نمایان می‌سازد.

با این حال حسن روحانی با دو توهم مخصوص به خود دوباره به پشت تریبون آمده و سخن پراکنی می کند. اولین توهم سوخته وی احیای برجام و رویایی است که به جامعه ایران به اسم وعده های مختلف فروخت و متاسفانه کشور را با 8 سال توقف روبرو کرد. دومین توهم وی و هم کیشان سیاسی اش بازگشت به عرصه قدرت است؛ چراکه با وجود پیش ثبت نام انتخابات مجلس که فضای انتخاباتی و رقابت گروه های سیاسی را شفاف سازی کرد، مشخص شد دولتمردان یازدهم و دوازدهم از جمله نوبخت سودای حضور در قوه دیگر را دارند که با برخی اصلاح طلبان و اصولگرایان سنتی در مجلس در هم ادغام شوند و فراکسیون جدیدی بوجود بیاورد.

به هر جهت حسن روحانی و اعضای دولتش که حالا به انتخابات فکر می کنند و کنش‌های آنان سمت و سوی انتخاباتی دارند می توانند به هر ریسمانی برای این رقابت چنگ بزنند الا ریسمان پوسیده برجام و از آن بدتر عملکرد نخ نما شده آنان است. مردمی که هشت سال معطلی کشور را با حرف‌های رنگ و وارنگ تماشا کرده اند و حالا عمل پویا و نتیجه بخش دولت سیزدهم را می بینند، چرا باید دوباره به دوران حرف‌های خالی از عمل بازگردند؟!

روزنامه هم میهن نیز با تیتر مناظره غیر مستقیم که در آن روحانی با چهره ای شاد و بشاش در سمت راست در کنار آیت الله رئیسی دیده می شود، سعی کرده، به حضور انتخاباتی وی در صحنه سیاست کمک کند که این موضوع نشان می دهد سخنرانی روحانی پس از نشست رئیس جمهور یک بازی رسانه ای بوده است. این در شرایطی است که روحانی دو سال در فضای سیاسی کشور غیبت داشته و به سبب عملکرد ضعیف دولتش آفتابی نمی شده است و حالا باید سئوالات بسیاری را که باعث توقف امور کشور شده و در دولت سیزدهم دوباره این حوزه ها فعال شده اند، پاسخ دهد.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1477154

مهمترین اخبار ایران و جهان: