نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 13:35

وزرای خارجه روسیه و ترکیه در مسکو دیدار می‌کنند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور و همتای ترکیه‌ای طی دیدار در مسکو، درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه گفتگو خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) از برنامه دیدار «سرگئ لاوروف» وزیر خارجه این کشور با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای وی خبر داد.

طبق بیانیه این وزارتخانه، فیدان روز پنجشنبه ۳۱ آگوست در رأس هیأتی عالی‌رتبه به مسکو سفر می‌کند تا در نشست با لاوروف، در مورد برنامه تماس‌ها بین روسیه و ترکیه در بالاترین سطح گفتگو داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «لاوروف و همتای ترکیه‌ای او طی دیدار آتی در مسکو، همکاری در چارچوب اجرای پروژه‌ها در بخش انرژی را بررسی خواهند کرد».

همچنین گفته می‌شود وزیر خارجه ترکیه طی سفر به مسکو قصد، برای متقاعد کردن روسیه جهت تمدید توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه و همچنین بازگشت به مذاکرات برای یافتن راهکار مسالمت‌آمیز جهت پایان جنگ با کی‌یف رایزنی داشته باشد.

بر اساس گزارش‌ها،‌ فیدان همچنین قرار است در دیدار با همتای روس خود، مقدمات سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کشورش به شهر سوچی برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را فراهم کند.

پیش از این، «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم ترکیه با بیان اینکه رئیس جمهور این کشور در تاریخ ۱۳ شهریور با سفر به شهر سوچی، با همتای روسی خود دیدار می‌کند؛ گفته بود که احیای توافق صادرات غلات در اولویت گفتگوهای دو طرف خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1477110

مهمترین اخبار ایران و جهان: